Így forradalmasította a Sony a televíziógyártást az elmúlt 60 évben

forrás: Prím Online, 2017. május 29. 12:35

Az elmúlt 60 év során a Sony televíziók számos változáson mentek keresztül, kezdve a helyigényes, fekete-fehér, monokróm kijelzős TV8-301 készüléktől a legújabb, ultravékony kialakítású BRAVIA A1 OLED sorozatig, amelynek legfőbb érdekessége, hogy a hang közvetlenül a képernyőből érkezik.  

Az egyetlen dolog, ami nem változott az évtizedek során, hogy a Sony mindig a lehető legfejlettebb, a vásárlók igényeit maximálisan kielégítő termékeket alkotott meg. A BRAVIA család tagjai nem csak egyszerű televíziók, egyedi kialakításukkal, páratlan kép- és hangminőségükkel különleges tartozékaivá válnak nappalinknak. Most visszarepülünk az időben, hogy bemutassuk, hogyan változtatták meg a Sony termékei az életünket, valamint hogyan váltak ezek a tárgyak életünk részévé.

 

A BRAVIA születése

Hogy teljesen megértsük a BRAVIA életérzést, több mint 60 évet kell visszautaznunk az időben. Ekkor dobta piacra a Sony a világ első, hordozható tranzisztoros tévékészülékét, a TV8-301-et. A Sony számára az igazi áttörést az 1968-ban bemutatott KV-1310 hozta el, amely a vállalat történetének első színes, Trinitron kijelzős televíziója volt. Megjelenése után egy évvel, 1969. július 20-án 500 millióan követték figyelemmel világszerte élőben, ahogy Neil Armstrong megteszi első lépéseit a Holdon. A Holdra szállás azóta is az egyik legfontosabb esemény az emberiség történelmében, amelyet élőben közvetítettek a televízióban. A folyamatos technológiai fejlesztéseknek és finomításoknak köszönhetően 1997-ben a Sony újabb mérföldkőhöz érkezett, amikor bemutatta a WEGA sorozat első tagját, a KW-32HDF9 HDTV FD Trinitron képcsöves televíziót (a Sony 2005 nyaráig a WEGA elnevezést használta televízióira), amely akkor fényévekkel előzte meg a korát. 

 

2005-ben debütált a világhírű BRAVIA (Best Resolution Audio Visual Integrated Architecture) sorozat első modellje, a KDL-46X1000, amely megalapozta a modern házimozizás élményét speciális háttérmegvilágítási rendszerével és full HD felbontásával. 2005 óta minden nagy felbontású, síkképernyős Sony LCD televízió viseli a BRAVIA márkajelzést.

 

Amikor a rádió csillagának leáldozott

A modern társadalom rendkívül gyorsan alkalmazkodott a technológiai fejlődés gyors üteméhez, hiszen míg a ’70-es években az egyesült királyságbeli háztartások 31 százaléka hűtőszekrénnyel, 10 százalékuk pedig beltéri fürdőhelyiséggel sem rendelkezett, addig az otthonok 91 százalékában már voltak televíziókészülékek. 1980-ban olyan speciális témájú csatornákkal indult világhódító útjára a műholdas és kábeltelevízió-sugárzás, mint az MTV. A sors iróniája, hogy az első zenei videoklip a csatornán a “Video Killed the Radio Star” volt a The Buggles-tól. 

 

A Sony lendülete nem állt meg a következő évtizedben sem, a vállalat 1996-ban létrehozta az első horizontálisan és vertikálisan is teljesen síkképernyős televíziót. Ez idő tájt már több mint 1 milliárd háztartásban volt televízió világszerte. Csupán 2 évvel később, 1998-ban a DVD technológia és a nagy felbontású televíziók is elérhetővé váltak a vásárlók számára. 1998. december 20-án Japánban jelentek meg az első DVD kiadású filmek, köztük a Bérgyilkosnő, a Szárnyas fejvadász, a Végképp eltörölni és a Szökevény.

 

Az okostelevíziók aranykora 

A televíziók külsőleg és belsőleg is rengeteg változáson mentek keresztül a kezdeti koncepciók óta. A tudósoknak az 1920-as években sikerült megtalálniuk a módját, hogyan lehetséges képeket és hangokat sugározni. A mai értelemben vett „televízió” születése John Logie Baird-nek köszönhető, akinek 1926-ban rádiójelek használatával sikerült egy mozgó és felismerhető emberi arcképet sugároznia televizorján.

 

1914-ben mutatták be Charlie Chaplin, a némafilmek koronázatlan királyának első filmjét, a Making a Living-et. Chaplin akkor még nem tudhatta, hogy 100 évvel később a modern televíziók az élethű színek mellett háromdimenziós surround hangzást is sugároznak, amelynek köszönhetően a nézők az akció közepén érezhetik magukat. 2014-ben piacvezető technológiává vált a 4K felbontás, ekkor a TV képernyő horizontális felbontása elérte a 3840 képpontot. Csupán két évvel később, 2016-ban jelent meg a HDR (nagy dinamikatartományú kép) képjavító csúcstechnológia, amelynek segítségével a televíziók az emberi szemhez hasonló fénysűrűségi tartományban képesek a képeket megjeleníteni. A 4K, a HDR és a Sony egyedi Motionflow mozgásjavító funkciója együttesen teszik lehetővé, hogy gyorsmozgású sportközvetítéseket és látványos akciófilmeket utánhúzás-mentesen, természetes és élethű színekkel élvezhessük. 

 

2015 májusában a Sony bemutatta első BRAVIA okostelevízió-sorozatát. Az Android TV segítségével a felhasználók gyorsan és egyszerűen nézhetik kedvenc tartalmaikat YouTube-on vagy Netflix-en, valamint futtathatnak és telepíthetnek applikációkat és játékokat a Google Áruházból.

 

 

Az első tranzisztortól az OLED technológiáig

2007-ben a Sony létrehozta a világ első OLED (szerves fénykibocsátó dióda) televízióját, a XEL-1-t, amely csupán 3 mm-es vastagságával a létező legvékonyabb televízió volt akkoriban. Az utóbbi 10 évben a Sony tovább tökéletesítette a technológiát, amelynek eredményeképpen 2017-ben a las vegasi CES-en bemutatta a vadonatúj A1 sorozatot. Az egyedi Acoustic Surface technológia segítségével a magával ragadó minőségű hang – külső hangszórók használata nélkül – közvetlenül a képernyő felületéről érkezik. Mindemellett a beépített 4K HDR X1 Extreme képfeldolgozó processzornak köszönhetően lenyűgöző kontrasztú, mély fekete, valamint vibráló, természetes színek jelennek meg a kijelzőn. Az A1 újszerű formatervezésének és okos kábelrendezőjének köszönhetően nincsenek felesleges kábelkötegek sem, így a készülék úgy néz ki, mintha lebegne. Csúcstechnológiás OLED televízió-sorozatával a Sony újra bebizonyította, hogy vezető szerepe van a világ televíziógyártói között. 

 

Az elmúlt 60 év során a Sony páratlan termékpalettájával forradalmasította a házimozizás és az otthoni szórakozás élményét. Célja, hogy a piacot meghatározó és elismerésre méltó termékeket mutasson be az elkövetkező évszázadban is. 

Kulcsszavak: OLED TV okostévé BRAVIA Sony

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Ilyen volt a magyar rádiók zenei repertoárja 2023-ban

Összesen 103 év és kilenc hónapnyi adást sugároztak a magyarországi rádiók 2023. január 1-jétől december 31-ig – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb kutatásából, amely a magyar rádiók 2023-as zenei repertoárját vizsgálta. A teljes kínálatban a legtöbbet játszott előadó Rúzsa Magdolna volt. Az énekesnőt több mint két és félszer annyiszor hallhattuk, mint a huszadik helyezett Azahriah-t. A tavalyi év legsikeresebb hazai slágere a ValMartól az Úristen, a külföldiek közül Miley Cyrus Flowers című dala volt.

2024. május 3. 18:05

Az akadálymentesség elengedhetetlen szempont az épületek tervezése során

Az akadálymentesség szempontjának egyre fontosabb szerepe van az építészetben, világszerte egyre több vállalat törekszik arra, hogy inkluzív környezetet alakítson ki. A Skanska a befogadás és a fenntarthatóság iránti elkötelezettségével összhangban szintén jelentős hangsúlyt fektet erre. A vállalat az átgondolt tervezés és megvalósítás érdekében együttműködik az Access4you-val azzal a céllal, hogy épületeiben a legmagasabb szintű access4you tanúsító védjegyet szerezze meg. 

2024. május 3. 16:17

Szűkülő piacon bővül a Pepita.hu

A Pepita Group Zrt. hazai bruttó forgalma 30, külfölddel együtt 44 százalékos növekedést mutat az első negyedév eredményei alapján. Kinőtte magát: levetkőzte a csupán baba-mama jelleget, a hazai műszaki és elektronikai területen lévő erős piaci verseny ellenére is e termékkategóriákban Magyarországon 57 százalékos bruttó forgalomnövekedést ért el.

2024. május 3. 14:41

A Xiaomi publikálta a legújabb ESG jelentését

A Xiaomi a napokban közzétette a hatodik ESG (környezetvédelem, társadalmi felelősségvállalás és vállalatirányítás) jelentését. A több mint 80 oldalas dokumentum, amelyet kínai és angol nyelven adtak ki azt az előrehaladást mutatja be, amelyet a Xiaomi és leányvállalatai megtettek az ESG stratégia megvalósítása terén 2023-ban. 

2024. május 3. 13:04

Továbbra is az InfoRádió szólhat a Budapest 88,1 MHz-es frekvencián

Egyedüli pályázóként az InfoRádió Kft. nyerte meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa által a Budapest 88,1 MHz-es frekvencia használatára kiírt rádiós pályázatot, így a médiaszolgáltató szeptember 1-je után is folytathatja működését. A testület legutóbbi ülésén azt is megállapította, hogy a Balázsék című műsorszám ismét törvényt sértett, amikor a rasszizmusból táplálkozó humorizálásra építette a január 15-i műsor.

2024. május 3. 11:39

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55