Felhő vagy kolokáció? Ez itt a kérdés!

forrás: Prím Online, 2017. október 19. 09:39

Vitathatatlan tény, hogy a kolokáció* egyre meghatározóbb szerepet tölt be az informatikai szolgáltatások terén. De vajon milyen iparági változások befolyásolják ezt a piacot? Mi kell ma az egyéb megoldásokkal szemben a versenyképesség megőrzéséhez? A tendenciák feltérképezésére a Schneider Electric a 451 Research vállalattal összefogva nemrég felmérést végzett, amely során 450 döntéshozó végfelhasználót kérdezett meg az Egyesült Államokban, Ausztráliában, Európában és Kínában. 

A kutatás átfogó képet ad arról, hogy mik az aktuális elvárások a kihelyezett szerverüzemeltetéssel szemben, így kézzelfogható iránymutatást ad a kolokációs szolgáltatóknak a jövőbeni üzleti döntéseikhez és szolgáltatásaik bővítéséhez. A válaszadók 50 százaléka szerint például a folyamatos biztonság és felügyelet sokkal többet nyom a latba, mint a szolgáltatás ára.

 

Napjainkban a kolokációs adatközpontok iránti kereslet növekedésével a szolgáltatók szerepe minden eddiginél fontosabbá válik, akik ezzel együtt egyre nagyobb kockázatokkal és kihívásokkal kénytelenek szembenézni. A kihelyezett szerverek üzemeltetőinek a folyamatosan változó ügyféligények mellett több olyan technológiai újdonsággal is számolniuk kell, mint például az IoT, az újgenerációs edge computing vagy a felhőalapú számítástechnika, amelyek egyszerre jelentenek lehetőségeket és veszélyeket a kolokációs piac számára. A Schneider Electric felmérésének eredményeiből kiderül, hogy a kolokációs megoldások igénybevevői miként vélekednek ezek bevezetéséről és jelentőségéről. A megkérdezettek 62 százaléka számolt be például arról, hogy vállalata az elmúlt két évben a kolokációs adatközpontokból a nyilvános felhőbe helyezte át informatikai alkalmazásait. Ez alapján a kolokációs szolgáltatóknak új módszerekkel kell bizonyítaniuk meglévő és potenciális ügyfeleiknek, hogy a kihelyezett szerverüzemeltetés életképes alternatíva lehet számukra. 

 

 

Mire vágynak a megrendelők?

A kutatás számos olyan lehetőségre világított rá, amelyekkel a kolokációs szolgáltatók megkülönböztethetik magukat versenytársaiktól: 

  • A válaszadók 82 százalékának rendkívül vagy legalább valamennyire fontos, hogy a felhőalapú szolgáltatások ugyanabban az adatközpontban üzemeljenek, amelyben a vállalat informatikai infrastruktúrája is. Ez látszólag kockázatot jelent a kolokációs szolgáltatók számára, amelyet azonban lehetősséggé kovácsolhatnak. 
  • A megkérdezettek 65 százaléka inkább választana olyan kolokációs szolgáltatót, amely adatközponti infrastruktúra-menedzsment (DCIM) szoftvert használ. Emellett egyéb technológiák, így például a lítium-ion akkumulátorok, az igény szerint előre gyártott adatközpont-komponensek (PFM) vagy a közvetlen hűtés használata is fontos szempont számukra.
  • 82 százalék szívesen venne igénybe távolról elérhető megoldásokat a munkavégzés online követésére és figyelésére. A szerverüzemeltetők számára ez lehetőséget kínál a szolgáltatások bővítésére vagy újabbak bevezetésére, és ezáltal további bevételi források feltárására.
  • A válaszadók 67 százaléka rendkívül vagy nagyon elégedett az ügyfélszolgálat minőségével, különös tekintettel a rendelkezésre állásra és az ügyfélismeretre. Ez segíthet megmagyarázni, miért okoz gyakran gondot a kolokációs szolgáltatók számára a nehezen elérhető vagy távoli helyszíneken ügyfeleket szerezniük. 

 

Felhő vs kolokáció

De vajon mi motiválja egyáltalán a szervezeteket a kolokációra? A tanulmányban résztvevők közel fele (47 százalék) a leggyakoribb oknak a nyilvános felhő késleltetési idejét és teljesítménybeli problémáit tartja. Az ár meghatározó szempont mind a kolokációs, mind a nyilvános felhőszolgáltatások esetében. A kihelyezett szerverüzemeltetés kiszámíthatóbb havi költségei ugyanakkor előnyösebbek a felhasználók számára, aminek hatására 39 százalékuk hagyta el a nyilvános felhőt az elmúlt két évben. 

 

59 százalék szerint azonban a felhőalapú szoftverek sokoldalú funkciói miatt a felhő felé billen a mérleg. Ez alapján az alkalmazásfejlesztési, biztonsági, analitikai, adatkezelési eszközök és szolgáltatások elérhetősége jelentős mozgatórugó a cloud használatában, ami alátámasztja azt a megállapítást, miszerint az informatikai részlegeknek meg kell találniuk az egyensúlyt az új felhőalapú szoftveres funkciók kiaknázása és egy stabil informatikai rendszer fenntartása között.

 

„Az elemzés segít a kolokációs szolgáltatóknak megérteni célcsoportjuk igényeit, valamint megalapozott döntéseket hozni a legújabb technológiák használatáról, ami hozzájárul az átlátható, redundáns, rugalmas és költséghatékony szolgáltatások kínálatához. A legsikeresebb kolokációs üzemeltetők képesek megfelelni ezeknek az elvárásoknak, és megcélozni az ügyfelek azon 64 százalékát, akik szerint a kihelyezett szerverüzemeltetés fontos szerepet játszik adatközpont-stratégiájukban az elkövetkező két-három évben” – mondta Rhonda Ascierto, a 451 Research kutatási igazgatója.

 

_________________

* A kolokáció a szerverek kihelyezett üzemeltetését jelenti. A kolokációs szolgáltatás keretein belül az ügyfél egy minden szempontból jól felszerelt szerverteremben helyezheti el szerverét, amely folyamatos áramellátást, légkondicionálást, tűzvédelmet, felügyeletet és internet-hozzáférést biztosít. A szolgáltatás azoknak ideális, akik már rendelkeznek saját szerverrel és egy erre a célra épített, megfelelő körülményeket biztosító helyszínen szeretnék üzemeltetni azt.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Még mindig óvatlan az online vásárló magyarok ötöde

A magyar lakosság majdnem háromnegyede rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül (69 százalék), és szinte mindenki (97 százalék) tudatában van az ezzel járó kockázatoknak. A megkérdezettek négyötöde legalább egy módszert alkalmaz is a biztonsága érdekében viszont ötből egy fő még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből. 

2024. május 8. 14:16

GKID-Mastercard Digitális Kereskedelmi Körkép 2024/I

Továbbra sem látszik a fellendülés a belföldi e-kereskedelmi piacon. Ráadásul a jelenség nem magyar sajátosság, szinte minden régiós és EU-s piacot érint. Az okok között pedig elsősorban az elmúlt két év folyamatos vásárlóerő-csökkenése,  valamint a látványosan megerősödő kínai e-kereskedők térhódítása áll. Ebben a piaci környezetben az online vásárlókért folyó versenyben egyre nehezebb dolga van a hazai vállalkozásoknak – derül ki a GKID és a Mastercard közös, Digitális Kereskedelmi Körkép néven publikálásra kerülő riportjának legújabb, 2024-es kiadásából.

2024. május 8. 11:28

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36