A Fujitsu kutatása szerint átlagosan 330 ezer euró veszteséget okoztak a kiskereskedelmi cégeknek a bukott digitalizálási projektek

forrás: Prím Online, 2018. március 11. 10:56

A digitális átalakulás előrehaladott folyamat a kiskereskedelemben, de miközben saját bevallása szerint a kiskereskedelmi szervezetek 93%-a rendelkezik világosan meghatározott digitális stratégiával, az ágazat nem jeleskedik a tényleges eredményekkel járó projektek végrehajtásában – állapította meg a Fujitsu „A digitális átalakulás kulcstényezői” (The Digital Transformation PACT) című globális kutatása.

A Fujitsu kutatásában 189 kiskereskedelmi szektorban működő cégvezető vett részt. A kutatás része volt annak a tágabb felmérésnek, amelynek keretében azt vizsgálták, milyen percepciókkal rendelkezik 1625 vezető a sikeres digitális átalakulás négy fő sikertényezőjéről – emberek, intézkedések, együttműködés és technológia (angol betűszóval PACT). A kutatásból kiderült, hogy a kudarctól való félelem komolyan hátráltatja a kiskereskedelmi vállalatok digitális átalakulását: 70% számolt be a félelem miatti lassulásról. A megkérdezettek egyötödénél (19%) volt legalább egy meghiúsult digitalizálási projekt az utóbbi két évben, átlagosan 337 381 euró költséggel. Ezenkívül a résztvevő kiskereskedők közel egynegyede (23%) törölt digitális projekteket, 182 321 euró átlagos veszteséggel. 

 

E negatívumok ellenére a kiskereskedők többsége pénzügyi megtérülést és operatív előnyöket vár a digitalizálási projektektől a következő másfél évben. Az optimista várakozással összhangban, a túlnyomó többség (86%) úgy véli, hogy szervezeténél már jelen van az innováció kultúrája. 34% szerint a folyamatok és a viselkedési minták a legfontosabbak a digitális stratégia megvalósítása szempontjából, míg 24% úgy gondolja, hogy az emberek jelentik a fő sikertényezőt. 

 

A kiskereskedelmi ágazatban általános a digitális készségek hiánya 

Több fontos területen is komoly fejlődésre van szükség. A kiskereskedelmi cégek 71%-a számol be a digitális készségek egyértelmű hiányáról szervezeténél. 69% aggódik amiatt, hogy az átalakulás során túl nagy figyelmet fordítanak a technológiai változásra, a szükséges készségeket, folyamatokat és viselkedési mintákat pedig elhanyagolják. Miközben a kutatásban részt vevők közel fele vásárol IoT-rendszereket, 73%-uknak kétségei vannak afelől, hogy vajon képesek lesznek-e alkalmazkodni az új digitális technológiák, köztük például a mesterséges intelligencia támasztotta követelményekhez. 

 

Sok kiskereskedelmi vállalat már hozzáfogott a hiányosságok megszüntetéséhez. 87% intézkedett a digitális készségek és szakértelem hozzáférésének javítása érdekében, és kezdett kialakítani e célból együttműködést külső technológiai szakértőkkel, ügyfelekkel és start-upokkal. Más iparágakkal összehasonlítva a kiskereskedelmi vállalatok vonakodnak a leginkább attól, hogy közös (co-creation) projekteket indítsanak partnereikkel a digitális innováció terén. Mintegy felük nem hajlandó erre, ami később hátrányos helyzetbe hozhatja őket. 

 

„A digitális változások komoly hatást gyakorolnak a kiskereskedelmi működésre, és a felismerhetetlenségig átalakítják a versenykörnyezetet. Sok szervezet számára nagy kihívást jelent az ügyféligények és a piaci dinamika egyidejű követése, és ezt a kihívást csak újszerű gondolkodásmód elsajátításával tudják legyőzni. A digitális átalakulás sikere jóval többön múlik a technológiánál. A megfelelő eszközök persze nélkülözhetetlenek, de csak a megfelelő készségek és partnerek mellett. Ha a kiskereskedők sikerrel akarnak járni, és szeretnék digitalizálni működésüket, meg kell találniuk a négy kulcstényező helyes egyensúlyát” – nyilatkozta Richard Clarke, a Fujitsu kiskereskedelmi ügyfelekért felelős globális üzletágának igazgatója. 

 

 

A digitalizálás érinti a folyamatokat, az árbevételt és az üzleti modelleket 

A kutatási eredmények alapján a kiskereskedelmi vállalatok 35%-a már valósított meg digitális projektet, további 38%-nál pedig jelenleg van folyamatban ilyen kezdeményezés. A megkérdezettek több mint fele (54%) digitalizálja a meglévő üzleti folyamatokat és funkciókat. A minta egyharmada (31%) esetében a digitális átalakulás a szervezet üzleti modelljének és árbevétel-szerkezetének átalakításával jár, míg 58% hoz létre új digitális üzleti folyamatokat. Az árnyék IT azonban továbbra is problémát jelent – 70% érzi úgy, hogy szervezete bizonyos része csak árnyékprojektek keretében képes érdemi innovációt végrehajtani. 

 

Az ügyfelek hajtják a digitális átalakulás motorját 

Nem meglepő, hogy a kiskereskedelmi cégek kétharmadánál (66%) elsősorban az ügyfelek hajtják a digitális átalakulás motorját. 91% esetében jelentkezik elvárásként az ügyfelek részéről a digitálisabb működés, míg 69% véli úgy, hogy a digitális átalakulás élénkíti a versenyt. A digitalizálódás jobban felrázza a kiskereskedelmet más ágazatokhoz képest. A megkérdezettek 75%-a ért egyet azzal az állítással, hogy lehetetlen előre jelezni, kik lesznek a versenytársai tíz év múlva. 86% pedig úgy gondolja, hogy a változásra való képesség kulcsfontosságú lesz a vállalat túlélése szempontjából a következő öt évben.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Jön az év legnagyobb innovációs és startup fesztiválja

A 2015-ben indult Startup Safari Budapest hazánk egyik legnagyobb startup konferenciájaként idén ismét megnyitja kapuit, június 11-én 12 helyszínen közel 100 előadással és interaktív programmal várja az érdeklődőket, melynek során számos hazai szakember mellett nemzetközi előadókkal élőben is lehet majd találkozni és kérdezni tőlük. Nemcsak üzleti, hanem mélyebb technológiai és innovációs témákkal foglalkozik az esemény, angol és magyar nyelven egyaránt.

2024. május 16. 19:47

Teljes mértékben napenergiával működtethető a Lenovo üllői gyárának innovációs központja

Új, a nagy teljesítményű számítástechnikai (HPC) innovációkat ellátó napelemeket telepített a Lenovo üllői gyártóüzeme. A vállalat 2023 októberében átadott létesítményében működő globális innovációs központja ezáltal azt is biztosítja, hogy az ügyfelek 100%-ban napenergiával tesztelhessék a HPC-munkaterhelést.

2024. május 16. 14:43

Így működnek majd a távfelügyelt boltok

A közelmúltban jelentették be, hogy rövidesen Magyarországon is elindulnak az első úgynevezett „hibrid” boltok, melyek nappal a ma ismert formában, a megszokott nyitvatartási időn kívül pedig személyzet nélküli üzemmódban várják a vásárlókat. A lehetőség technikai feltételeiről, illetve a használatának módjáról a megoldást fejlesztő Laurel Kft. május 15-i retailkonferenciáján közöltek részleteket.

2024. május 16. 13:01

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38