A Fujitsu mérsékli a hajók által kibocsátott üvegházhatású gázok mennyiségét

forrás: Prím Online, 2019. június 11. 16:34

A Fujitsu bemutatta a mesterséges intelligenciára (MI) épülő, új Vessel Fuel Optimization (VFO) digitális webszolgáltatását, amellyel a hajózási társaságok csökkenthetik a nagyméretű hajók üzemanyagköltségét és megfelelhetnek az – üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését célzó – alacsony kéntartalmú üzemanyag használatát megkövetelő előírásoknak. Ráadásul ezt úgy tehetik meg, hogy nem kell bonyolult módon újratervezniük és átalakítaniuk a hajókat, és sem a hajók tulajdonosainak, sem üzemeltetőinek nem kell komoly kiadásokkal számolniuk. 

A hajótulajdonosok és -üzemeltetők számára egyaránt komoly problémát jelentenek a számottevően növekvő üzemanyaköltségek. Az üzemeltetők egyik legnagyobb költségtétele amiatt merült fel, hogy a nemzetközi és az uniós hatóságok is új előírásokat vezetnek be az üzemanyagok kéntartalmának csökkentésére*. A nemzetközi hajóközlekedés az üvegházhatású gázok kibocsátásának jelentős és egyre növekvő forrása. Egyes becslések szerint** a piac szereplői számára 35 milliárd dollár többletköltséget fog jelenteni a jelenlegi globális üzemanyagkészletek kiváltása, ha 2020. január 1-től életbe lép a Nemzetközi Hajózási Szervezet (IMO, International Maritime Organization) új 0,5 tömegszázalékos kéntartalom-határértéke.

 

A Fujitsu Vessel Fuel Optimization (VFO) szolgáltatása a hajózási, olaj- és gázipari, megújuló energiatermelésre szakosodott és közműszektorbeli ügyfelek részére következő generációs szoftvereket szállító Kongsberg Digital*** és a Fujitsu új partnerkapcsolatának első terméke. A szolgáltatás, amelynek keretében többféle költséghatékony digitális megoldást is kínálnak majd a hajózási iparág számára, a Kongsberg „Kognifai Services” környezetbarát digitális megoldásportfóliójának részeként lesz elérhető. 

 

www.kongsberg.com

 

A könnyen kezelhető szolgáltatás azonnali és jelentős megtakarítást biztosít minden hajózási osztályban 

A Fujitsu könnyen kezelhető VFO szolgáltatása sokféle hajóosztályban alkalmazható, és azonnali jelentős megtakarítást ígér az ügyfeleknek. Ezzel együtt az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése terén a hajózási szektor számára meghatározott célok elérését is lehetővé teszi. A hajóra semmilyen érzékelőt vagy szoftvert nem kell telepíteni, a szolgáltatás egy azonnal üzembe állítható, webalapú alkalmazásra épül. Az alkalmazás mesterséges intelligencia segítségével megismeri a hajó kapitányainak stratégiáit és a hajók teljesítményadatait, majd ezeket meteorológiai és vízrajzi előrejelzésekkel ötvözve javaslatot tesz a legmagasabb energiahatékonyságot, biztonságot és nyereséget biztosító, optimális útvonalra. 

 

A Fujitsu Laboratories**** által kidolgozott MI-alapú adatanalitikai hajóútvonal-optimalizáló megoldás a nyílt forráskódú automatikus azonosítórendszerek (AIS, Automatic Identification System) adatait is képes feldolgozni. Lehetővé teszi, hogy a hajóparancsnokok és a szárazföldi útvonalirányítók kövessék a tervezett és módosított útvonalakat, és folyamatos párbeszédet folytassanak a legénységgel az üzemanyag-megtakarítást elősegítő, optimális útvonalválasztásról. A megoldás mellé olyan új, fejlett, értéknövelt szolgáltatásokat is kínálnak, amelyek a hajók adatrögzítő rendszereiből (VDR, Vessel Data Recorder) származó adatokat, például a motorparaméter-napló információit és a modernebb, több adatot gyűjtő tengerjáró hajók érzékelőadatait is képesek fogadni. 

 

„A hajózásban hamarosan megkezdődik a globális átállás az új üzemanyagra, amelynek következményei hasonlóak lesznek a széntüzelésű és gőzüzemű hajók közötti váltáséhoz. A Fujitsu Vessel Fuel Optimization szolgáltatása praktikus, gyorsan megvalósítható megoldást kínál az üzemanyagköltség csökkentésére a nyereség megőrzése érdekében, és ezzel együtt a tisztább levegőhöz és az üvegházhatású gázok kibocsátásának mérsékléséhez is hozzájárul” – nyilatkozta Yves de Beauregard, a FUJITSU EMEIA-régió digitális üzleti megoldásokért felelős vezetője.

 

„Az új üzemanyagszabályok bevezetése kihívás elé állította a hajózási szektor szereplőit. A Kongsberg Digital hamar reagált erre, és a Kognifai portfólió részeként gyors eredményeket produkáló és rövid időn belül megtérülő, innovatív megoldásokat kínál ügyfeleinek. A fejlett analitika és a mesterséges intelligencia alkalmazásában kivívott vezető pozíciója miatt választottuk a Fujitsut partnerül, mivel ezek a technológiák értékes lehetőséget kínálnak a hajók üzemeltetési hatékonyságának jelentős növelésére. A KONGSBERG Vessel Insight infrastruktúráját hasznosító, új VFO-szolgáltatás az első gyümölcse partnerkapcsolatunknak, amellyel a jövőben számos fontos üzleti eredmény eléréséhez kívánjuk hozzásegíteni a hajózási ágazatot” – mutatott rá Vigleik Takle, a Kongsberg Digital digitális hajózási megoldásokért felelős alelnöke. 

 

A Fujitsu és a Kongsberg Digital hosszú távon elkötelezettek aziránt, hogy klímabarát, költséghatékony üzleti megoldások kidolgozásával segítsék a környezet megóvását. Egyedülálló „co-creation” szemléletük jegyében a Fujitsu élvonalbeli adatanalitikai és MI-technológiáit a Kongsberg Digital óriási iparági szakértelmével és tapasztalatával ötvözve nyújtanak költséghatékony digitális megoldásokat a hajózási ágazat számára. 

 

________________ 

* A ’Sulfur 2020’ az IMO kezdeményezése az üzemanyagként használt olaj kéntartalmának 0,5 tömegszázalékos határértékre csökkentésére a jelenlegi emissziószabályozási területeken kívül közlekedő hajóknál. Ez jelentősen mérsékelni fogja a hajók által kibocsátott kénoxidok mennyiségét, és fontos egészségügyi és környezeti előnyökkel jár a világ egészére, azon belül is különösen a kikötők és partvidékek közelében élő népességre nézve.

A kénoxidok (SOx) bizonyítottan károsak az emberi egészségre, légzőszervi tüneteket és tüdőbetegséget okoznak. A légkörbe kerülve savas eső kialakulásához vezetnek, amely károsítja a mezőgazdasági terményeket, az erdőket és a vízi élőlényeket, továbbá az óceánok savasodásához is hozzájárul. A hajókról kikerülő SOx emberi egészségre gyakorolt hatásáról készített és a Finnországban található Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (International Maritime Organization, IMO) Tengeri Környezetvédelmi Bizottságához (Marine Environment Protection Committee, MEPC) 2016-ban benyújtott tanulmány becslése szerint ha nem csökkentik 2020-tól az SOx határértéket, a hajók légszennyezése több mint 570 ezerrel több korai halálesetet fog okozni a világon a 2020 és 2025 közötti időszakban. Az Európai Unió már bejelentette, hogy az IMO döntésétől függetlenül 2020-tól bevezeti a 0,5 tömegszázalékos határértéket az EU tagállamok partvidékeinek 200 tengeri mérföldes (370 km-es) körzetében.

 

** A világ hajóflottáinál több mint 250 millió tonna üzemanyagkészletet halmoznak fel évente. Ennek 65-70%-a jelenleg nem felel meg a 0,5 tömegszázalékos határértéknek, ami azt jelenti, hogy mintegy 165-175 millió tonna üzemanyagot a drágább, rendkívül alacsony kéntartalmú olajra (Very Low Sulfur Fuel Oil, VLSFO) kell cserélni. Ennek többletköltsége körülbelül 180-200 dollár tonnánként – vagyis az ágazat egészére nézve mintegy 35 milliárd dollár. Forrás: „Sulfur 2020” – az olajpiac és az üzemanyagárak: Mit tartogat a jövő?” (Sulfur 2020: the oil market and fuel prices: What does the future hold?) 

 

*** A Kongsberg Digital következő generációs szoftvereket és digitális megoldásokat fejleszt hajózási, olaj- és gázipari, megújuló energiatermelésre szakosodott és közműszektorbeli ügyfelek számára. A társaság több mint 500 szoftverszakértője kiemelten jártas egyebek mellett a következő területeken: dolgok internete, intelligens adatok, mesterséges intelligencia, tengeri szimuláció, automatizáció és önálló működés. 

A Kongsberg Digital az olaj- és gázipar, a tenger alatti kutatások, a kereskedelmi hajózás, a védelmi és légi közlekedési ipar szereplőinek csúcstechnológiájú rendszereket és megoldásokat szállító, nemzetközi tudásalapú KONGSBERG Csoport (OSE-kód: KOG) leányvállalata.

 

**** A Fujitsu Limited teljes tulajdonú leányvállalataként 1968-ban alapított Fujitsu Laboratories Ltd. a világ vezető kutatóközpontjainak egyike. A Japánra, Kínára, az Egyesült Államokra és Európára kiterjedő globális laboratóriumhálózatot fenntartó szervezet sokféle alkalmazott és alapkutatást végez következő generációs szolgáltatásokkal, számítógépes szerverekkel, hálózatokkal, elektronikai eszközökkel és fejlett anyagokkal kapcsolatban. További információ: http://www.fujitsu.com/jp/group/labs/en/.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

3 árulkodó jel, hogy a cég IT csapata már nem versenyképes

Szinte követhetetlen tempóban fejlődnek a vállalati szolgáltatásokat támogató IT-rendszerek, a cégek pedig komoly piaci hátrányba kerülhetnek, ha nem tartanak lépést a változással. Az ügyfelek és a munkatársak igényei egyre csak nőnek, a versenytársak szolgáltatásai pedig rövid idő alatt gyorsabbá, kényelmesebbé, átláthatóbbá válhatnak a miénknél. 

2024. május 9. 18:01

Rákapcsolt az Euronics: már aznap megérkezhet a grill vagy a hűtő

Egyre népszerűbb a vásárlók körében az aznapi kiszállítással vagy áruházi átvétellel történő rendelés az Euronicsnél. A megrendelés napjára házhoz szállítást ígérő szolgáltatás tavaly nyáron indult, idén pedig még szélesebb időablakkal lehet már rendelni Budapesten belül. Az online leadott rendeléseket pedig az áruházakban is át lehet venni akár még aznap, ez a szolgáltatás már országszerte elérhető ingyenesen. Az ilyen módon rendelt termékek toplistáján ott vannak a ventilátorok, a kávék, a mosószerek, és az állateledelek, de rendeltek már asztali grillt is így.

2024. május 9. 16:20

Elérhetővé válik az automatikus munkabérelőleg

Automatikus Munkabérelőleg Rendszer (AMBER) néven biztosít új szolgáltatást a MagNet Faktor a Kulcs-Soft-tal partnerségben. Az új megoldás segítségével a bérszámfejtő szoftvert használó cégek alkalmazottai gyorsan és egyszerűen juthatnak a már ledolgozott munkanapok után járó fizetésükhöz. A munkavállalók mellett a vállalkozásoknak is kedvező ez a lehetőség: az adminisztratív terheik csökkennek, a bérfizetés pedig rugalmassá válik.

2024. május 9. 14:28

Üzembe állt a Siemens e-kamion töltője

A világon elsőként a felső-ausztriai Laakirchenben, az autópálya melletti OMV-töltőállómáson helyezték mindennapos üzembe a Siemens e-kamionok tankolására is alkalmas új csúcstöltőjét.

2024. május 9. 12:59

Ezeket a munkaköröket válthatja ki a magyar cégeknél a mesterséges intelligencia

Az elmúlt években figyelemreméltó fejlődésen ment át a mesterséges intelligencia, ami mára valamilyen formában szinte minden felhasználóhoz eljutott. Persze, ahogy az a nagy technológiai áttörések esetében lenni szokott, az MI megítélése is meglehetősen vegyes, valamint arról is megoszlanak a vélemények, hogy milyen gazdasági következményeket hoz magával és milyen hatással lesz a munkára. 

2024. május 9. 11:27

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36