Miért van szüksége az FMCG szektornak automatizált belső logisztikára?
Jesper Sonne Thimsen, a Mobile Industrial Robots Közép- és Kelet-európai régiójának értékesítési igazgatója
Az FMCG szektort, azaz a napi fogyasztási cikkek szektorát nemcsak a gyorsan forgó termékek, hanem a változékonyság és az innovatív megoldások is jellemzik. Mivel a piaci igények folyamatosan változnak, az ellátási láncnak is tartania kell a lépést. A mai gyárterületek igencsak különböznek az akárcsak húsz évvel ezelőtti kialakításoktól, hiszen autonóm mobil robotok (AMR-ek), nagysebességű szállítószalagok, kobotkarok és további automatizációs technológiák kerültek alkalmazásra, melyek a kétkezi munkánál gyorsabban és pontosabban végzik el a feladatokat.
Amíg olyan FMCG-nagyvállalatok, mint a P&G, a CocaCola vagy az Unilever sikereket értek el az automatizálási gyakorlataik révén (vagy a kínai gyógynövény-feldolgozó Infinitus, amely a MiR autonóm mobil robotok segítségével megtriplázta termelékenységét), a kisebb vállalkozásoknak is folyamatosan meg kell újulniuk, hogy versenyképesebbek legyenek, optimalizálják költségeiket, növeljék az üzemidőt, valamint nagyobb alkalmazkodóképességet és rugalmasságot érjenek el.
Még 2011-ben jelentette ki a Harvard Business Review, hogy az alkalmazkodóképesség jelenti a legújabb versenyelőnyt. Most, amikor az FMCG-iparra állandó nyomást gyakorol a termelés magas-, a költségek pedig alacsony szinten tartása, miközben a fogyasztói és piaci igények egyre csak ingadoznak, az alkalmazkodóképesség már nem az előnyt, hanem a túlélést biztosítja. A külföldi konkurencia, a bizonytalan árak, és a szakképzettség hiánya miatt az FMCG-ipar szereplői könnyedén kellemetlen helyzetben találhatják magukat.
Az automatizáció éllovasai, az AMR-ek, bizonyítottan bevált és biztonságos megoldást kínálnak, mellyel a nem kifejezetten hatékony kézi szállítást hatékony, rugalmas és automatizált belső logisztikára lehet cserélni. Ez nemcsak a gyártási feltorlódásokat és késéseket csökkenti, hanem megkönnyíti a munkaerőhiánnyal küzdő vállalatok helyzetét is azzal, hogy lehetővé teszi, a szakképzett alkalmazottak értékteremtő, komplex feladatokkal való foglalkoztatását.
Emellett az AMR-ek nagy mértékben fedélzeti érzékelőik és kameráik segítségével tájékozódnak, így nincs szükségük sem vezetékekre, sem mágnesszalagokra. A gyárterület átalakítására tehát nincs szükség, ami azt jelenti, hogy nem kell állásidőt betervezni, amire más új technológia telepítése alkalmával sor kerülhet. Az AMR-ek alkalmazásával a gyártóvállalatok csökkenthetik a költséges és időigényes manuális szállítási folyamatokat, amivel a lean megközelítést és egyre magasabb fokú alkalmazkodóképességet támogatják.
„Az automatizáció új lehetőségeket teremt, melyekkel biztonságosabb, tisztább és termelékenyebb munkakörnyezetek jöhetnek létre. Ennek a változásnak a fényében a gyártók elsődleges célja változatlan marad. Csak úgy tudnak globális szinten versenyképesek maradni, ha időt takarítanak meg, csökkentik költségeiket, és hatékonyabban válaszolnak az ügyféligényekre.” – mondja Thomas Visti, a Mobile Industrial Robots (MiR) vezérigazgatója.
Mindezek tudatában nem meglepő, hogy a legújabb iparági adatok szerint 2021-re az FMCG vállalatok 58%-a fog használni AMR-eket a belső logisztika optimalizálására. 2024-re ez a szám úgy tűnik, hogy eléri a 79%-ot is – a Mobile Industrial Robots kutatása szerint.*
__________________
* A Mobile Industrial Robots egy iparág-központú felmérést végzett az intralogisztikában szereplő AMR-ekről
Kapcsolódó cikkek
- MiR-diadal: a dán cég ismét új mércét állított fel egy új robottal
- Az ABB és a Covariant MI-vel támogatott robotikai megoldásokat fejleszt
- A MiR kutatást végzett az AMR-ek belső logisztikában betöltött szerepéről
- Az OnRobot bővíti termékcsaládját!
- Ezekre a techológiai trendekre érdemes most figyelnie cégvezetőként!
- Bemutatkozik az autonóm fúrórobot
- Az ABB robotjai segítenek ünnepi hangulatot varázsolni New Yorkban
- Virágzik az AMR-eket alkalmazó logisztikai rendszerek piaca!
- Hogyan lehet legjobban megtéríteni az automatizációs befektetésünket?
- Új piacot hívott életre az autonóm mobil robotok elterjedése
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Díjnyertes Samsung klímamegoldások az MCE 2024-en
A Samsung Electronics Air Conditioner Europe (SEACE) legújabb fejlesztéseivel és termékeivel vett részt a 2024-es Mostra Convegno Expocomfort (MCE) hűtés-fűtéstechnikai szakkiállításon. Az MCE kiváló lehetőséget nyújt arra, hogy a vállalat bemutathassa mind a lakossági, mind a kereskedelmi termék- és szolgáltatáskínálatát a HVAC+R* területén, amelyeket a kényelem és az összekapcsolhatóság vezérel. A szakkiállításon a Samsung tovább erősíthette iparági pozícióját, a termékeket MCE Kiválósági díjakkal ismerték el, illetve a 2024-es Év Terméke díjat is elnyerte a vállalat.
Elmaradnak a nemzetközi átlagtól automatizálás és AI terén a magyar cégek
A vállalatok többsége digitálisan még éretlen, ha a HR folyamatok automatizációjáról van szó – derült ki egy friss felmérésből. A munkavállalók azonban korántsem tartanak annyira az AI előretörésétől, mint gondolnánk: mindössze tíz százalékuk gondolja azt, hogy a mesterséges intelligencia ténylegesen veszélyeztetné az állását. A kutatás arra a kérdésre kereste a választ, hogy a technológia gyors ütemű változása mellett mire számíthatnak az álláskeresők, a munkavállalók és a munkaadók a közeljövőben.