A hírmegosztásban int óvatosságra az NMHH szeptemberi kampánya
Nem mindegy, hogy B. Károly megölte vagy megölelte rég nem látott szerelmét. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) ma induló kampánya az álhírek felismeréséhez nyújt segítséget – elsősorban az idősebb generációknak. Az nmhh.hu/alhirek oldalán három rövid kampányvideó figyelmeztet a sietős hírolvasás csapdáira, és egy magyarázatokkal ellátott infografika jelzi a hírellenőrzés kritikus pontjait.
Az NMHH tavalyi kutatása rámutatott, hogy a 15 évnél idősebb hazai internetezők 53 százaléka – saját bevallása szerint – találkozott már álhírekkel, mégpedig leggyakrabban a közösségi médiában. Mivel az álhírek gyakran az érzelmekre hatva próbálnak manipulálni, még az általában körültekintő, felkészült olvasóval is előfordulhat, hogy hirtelen felindulásból megoszt egy-egy ilyen hírt. A tudatos és a kritikus hírfogyasztás fontosságára ezért érdemes újra és újra felhívni a figyelmet.
A kampány rövid, 15 másodperces videókban sietősen olvasott, félreértett hírek példáival érzékelteti, miért érdemes lassítani, és feltenni néhány önellenőrző kérdést a hírek megosztása előtt. Az nmhh.hu/alhirek aloldalon található infografika pedig azokat a pontokat magyarázza el, amelyeket hasznos ellenőrizni egy hír olvasásakor, de megosztása előtt mindenképp. Ilyenek például: az oldal neve, a poszt szövege, a kép forrása, a szerző vagy maga a hatásvadász cím is. Az aloldal három további infografikát is ajánl az álhírkérdés alapvető tudnivalóival, és kapcsolódó cikkeket, például az ál-dokumentumfilmekről vagy az ún. clickbait-jelenségről, melyeket az NMHH Bűvösvölgy nevű médiaértés-oktató központjainak munkatársai készítettek.
A kampány szeptemberben, elsősorban közösségi felületeken zajlik, ahol és ahonnan maguk az álhírek is terjednek.
Az álhírekkel szembeni védekezés nem hatósági kérdés
A megtévesztő online hírforrások ellenőrzésére vagy szankcionálására nem terjed ki az NMHH hatásköre. Az álhírekkel szemben a leghatásosabb ellenszert a hírfogyasztók óvatossága és hírellenőrző képességei jelentik, melyek népszerűsítését a most induló kampány is szolgálja. Az olyan álhírekről szóló bejelentéseket, amelyek az NMHH internetes tájékoztató és segítségnyújtó szolgálatához, az Internet Hotline-hoz érkeznek, és a rémhírterjesztés gyanúját keltő álhírekre vonatkoznak, a szolgálat ezután is a rendőrséghez továbbítja.
Kapcsolódó cikkek
- Közel 75 millió forintos támogatás rádiós műsorgyártásra
- NMHH-felmérés: jól teljesítenek a hazai hírközlési hálózatok a felhasználók szerint
- Médiatanács: magyar–cseh együttműködés a Film Café és a Comedy Central médiafelügyeletében
- Túl a mélyponton a tévés reklámpiac
- NMHH-felmérés: csökken a hagyományos média fogyasztóinak aránya az internethez képest
- Médiatanács: Tovább szólhat Cegléden a Mária Rádió
- Újra szólhat Székesfehérváron a Vörösmarty Rádió
- NMHH-felmérés: a netezők hetven százaléka vásárol online
- Műsorkvóta-kötelezettség: Jól vizsgáztak a magyar joghatóság alá tartozó online tévék
- NMHH-piackutatás: a közösségi oldalakon találkozhatunk leginkább álhírekkel
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Tökéletesre csiszolt autóval döntené meg világrekordját a Széchenyi-egyetem hallgatói csapata
A SZEnergy Team tavaly májusban az energiahatékonysági és az autonóm kategóriát is megnyerve, kettős győzelemmel és saját korábbi világcsúcsát megdöntve zárta a világ legnagyobb energiahatékonysági versenyét, a Shell-Eco Marathont. A győri Széchenyi István Egyetem csapata idén a szokásosnál is magasabbra tette a lécet: a cél a dupla címvédés, ha lehet, újabb világrekorddal. Mielőtt elutaztak volna a verseny helyszínére, bemutatták elkészült fejlesztéseiket.
A Continental budapesti gyára „Megbízható Munkaadó” díjat kapott
A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) idén többek között a Continental budapesti telephelyét, a Continental Automotive Hungary Kft.-t díjazta a „Megbízható Munkaadó” címmel – melyet 2022-ben a teljes magyarországi Continental csoport nyert el. A rangos díjat az újonnan bevezetett szabályok értelmében a győztes az eddigi kettő helyett, immáron három évig tudhatja magáénak. Az elismeréssel azon cégeket tüntetik ki, amelyek példaértékű módon gondoskodnak dolgozóik munka-, valamint életkörülményeiről.