Így csökkenthetik CO2-kibocsátásukat a vállalatok

forrás: Prím Online, 2021. június 9. 20:21

Az aktuális helyzet megállapítása, a célok meghatározása és nyilvánosságra hozása, innovatív és hatékony programok elindítása és az eredmények folyamatos nyomon követése – ezeken a lépcsőfokokon keresztül juthatnak el a vállalatok oda, hogy jelentősen csökkentsék CO2-kibocsátásukat. A fenntarthatósági törekvések azon túl, hogy segítik a klímaváltozás elleni küzdelmet, egyre fontosabb tényezőnek számítanak egy-egy márka megítélésében is. 

A klímaváltozás elleni küzdelem egyre nagyobb hangsúlyt kap világszerte, helyi és nemzetközi szabályozások, irányelvek és célkitűzések mutatják az utat, hogyan kellene kisebb károsanyag-kibocsátással, kevesebb pazarlással, fenntarthatóbb módon működniük a vállalkozásoknak. A téma kezd kiemelten fontossá válni a fogyasztók számára is, a Capgemini Research Institute tavalyi felmérése szerint a megkérdezettek közel 80 százaléka szeretne aktívan is tenni azért, hogy élhető bolygót hagyjunk a következő generációknak, 72 százalék pedig személyesen is aggódik amiatt, hogy milyen környezeti lábnyoma van. A kutatás további érdekes eredménye, hogy a válaszadók 66 százaléka előnyben részesíti a környezetbarát termékeket és szolgáltatásokat. 

 

Azok a vállalkozások pedig, amelyek figyelembe veszik ezeket az elvárásokat és ezekhez alkalmazkodva változtatnak működési gyakorlatukon konkrét versenyelőnyre is szert tehetnek. A Capgemini kutatása szerint a fenntarthatósági kezdeményezéseket bevezető és ezt kommunikáló cégek 77 százaléka tapasztalta úgy, hogy nőtt a fogyasztói hűség irántuk, 63 százalék pedig a bevétele bővüléséről számolt be. 

 

 

A fenntartható működésre történő átállás egyik fontos lépése a karbonlábnyom csökkentése. A Schneider Electric szakértői szerint egy négy fázisból álló folyamat következetes végrehajtásával elérhető ez a cél. 

 

Legyen pontos képünk

Az első lépés, hogy pontosan felmérjék a vállalatok, hol tartanak a karbonsemlegesítésben és milyen lehetőségeik vannak ezen a területen. Ha ez megvan, sokkal egyszerűbb lesz a célok felvázolása is és gyorsabban lehet döntéseket hozni. A felmérés folyamatát célszerű a CO2-kibocsátás elsődleges forrásainak felderítésével kezdeni. Ezt a feladatot érdemes egy, az adatokat összegyűjtő és aggregáltan kezelő digitális megoldással támogatni, mint például a Schneider Electric EcoStruxure Resource Advisor platformja. Ha rendelkezésre állnak a szükséges adatok, akkor lehetővé válik annak modellezése, hogy a különböző célok elérése mennyire reális – ez biztos alapokat nyújt a megvalósuló projekteknek és maximalizálja a befektetés megtérülését. 

 

Ha vannak céljaink, beszéljünk róluk

Ha sikerült meghatározni, hogy melyek a reális célkitűzések, akkor érdemes ezeket nyilvánosságra hozni. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a nyilvános bejelentés ambiciózusabb célok megfogalmazására ösztönzi a vállalkozásokat, illetve erősíti törekvésüket, hogy gyorsabban érjék el a célkitűzéseket. A Schneider Electric például azt vállalta, hogy 2025-re szén-dioxid-semlegessé teszi saját működését, 2050-re pedig a teljes ellátási lánc esetében megvalósítja ezt. 

 

Találjuk meg a saját utunkat

A célok bejelentése után jöhetnek a konkrét lépések. A karbonsemlegesség elérése felé vezető úton nem igazán létezik egységes megközelítés, másra van szüksége egy szennyvíztisztító telepnek és másra egy üzletláncnak. Számos eszköz segíti a vállalkozásokat céljaik elérésében, a siker kulcsa pedig abban rejlik, hogy a megfelelőt válasszák ki. A hatékony adatkezelés, az infrastruktúra korszerűsítése, az innovatív technológiák és a digitális megoldások egyedi kombinációja azonban a legtöbb esetben komoly előrelépést hozhat. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a szén-dioxid-mentesítés nem csupán a kibocsátás csökkentését eredményezi, hanem pozitív hatással lehet a vállalat hatékonyságára, rugalmasságára, versenyelőnyére és eredményességére is. 

 

Ellenőrzés és alkalmazkodás

A CO2-kibocsátást célzó programok meghirdetésével és elindításával természetesen még nem ért véget a munka, hiszen a sikerhez azok megvalósulását folyamatosan nyomon kell követni, és ha szükséges be kell avatkozni. Az is elképzelhető, hogy idővel a célok és a stratégia változik – például olyan jól halad a folyamat, hogy úgy dönt a cég, felgyorsítja az ütemtervet -, vagyis rugalmasan kell kezelni ezt a folyamatot és ha változik a helyzet vagy a körülmények, akkor ahhoz alkalmazkodni kell. 

 

Itthon is főszerepben a fenntarthatóság

A Schneider Electric nem csak megoldásai és szolgáltatásai révén, de aktivitásával is támogatja a klímacélok elérését. A vállalat saját EcoStruxure platformját használva gyáraiban és logisztikai elosztóközpontjaiban három évente több mint 10 százalékkal tudta csökkenteni az energiafogyasztást az elmúlt 12 évben. Jelenleg 30 zéró kibocsátású létesítménye van a cégnek, és több mint 120 csatlakozik hozzájuk a következő öt évben. A vállalat törekvéseinek elismeréseként az első helyen végzett a Corporate Knights által összeállított, a világ legfenntarthatóbban működő társaságait bemutató listán. 

 

A társaság hazai üzemeiben is folyamatosak a fejlesztések, amelyek hatékonyabb és összességében fenntarthatóbb működést eredményeznek. A cég MG Zala gyárában az elmúlt 10 évben több mint 9 milliárd forintnyi beruházás valósult, komoly előrelépés történt az automatizáció és a robotizáció területén, digitális megoldásokat vetettek be, ezzel párhuzamosan pedig jelentős erőfeszítéseket tettek a CO2-kibocsátásuk csökkentésére és az energiahatékonyság növelésére. Az MG Zala és a Schneider Electric másik zalai gyára, ZEG vezetői idén május 26-án „Zalaegerszeg Innovációs Díja” elismerést vehettek át Zalaegerszeg polgármesterétől az elmúlt évek teljesítményeinek elismeréseként. 

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Elmaradnak a nemzetközi átlagtól automatizálás és AI terén a magyar cégek

A vállalatok többsége digitálisan még éretlen, ha a HR folyamatok automatizációjáról van szó – derült ki egy friss felmérésből. A munkavállalók azonban korántsem tartanak annyira az AI előretörésétől, mint gondolnánk: mindössze tíz százalékuk gondolja azt, hogy a mesterséges intelligencia ténylegesen veszélyeztetné az állását. A kutatás arra a kérdésre kereste a választ, hogy a technológia gyors ütemű változása mellett mire számíthatnak az álláskeresők, a munkavállalók és a munkaadók a közeljövőben. 

2024. május 6. 18:10

Növényvédelmi drónpilótaképzést indít a Széchenyi-egyetem, az ABZ Drone és a CloudIA

A Széchenyi István Egyetem, az ABZ Drone Kft. és a Cloud for Intelligent Airplace Zrt. (CloudIA) együttműködési megállapodást kötöttek, amelynek keretében növényvédelmi drónpilóta-képzést indítanak, először május végén. Az oktatás az Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Karon valósul meg, elérhetővé téve a legmagasabb szintű drónképzést a régió szakemberei számára.

2024. május 6. 11:50

Mitől lesz okos a jövő hálózata

A jövőben a megújuló energiaforrások arányát növelnék a legtöbben, 2030-ra pedig a digitalizáció és az energiaellátás zöldülése a legmarkánsabban megmutatkozó igény - derül ki az E.ON Hungária Csoport reprezentatív kutatásából. A vállalatcsoport felkészülve a jövő kihívásaira, az elkövetkező években 1 milliárd eurót tervez költeni áramhálózatának fejlesztésére Magyarországon és folyamatosan keresi és alkalmazza azokat a megújuló energia használatát segítő innovatív eszközöket, amelyek a hálózat stabilitását és rugalmasságát szolgálják.

2024. május 6. 10:26

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55