Bízhatunk-e új digitális kollégáinkban? Nyitás a mesterséges intelligencia felé

forrás: Prím Online, 2023. január 11. 11:20

A mesterséges intelligenciával vezérelt döntéshozatal értéke mára megkérdőjelezhetetlen, sokszor azonban felmerül a kérdés: hogy lehet a leghatékonyabban kiaknázni a benne rejlő lehetőségeket? Ezen opciók maximális kihasználása ugyanis gyakran az MI-be vetett bizalom függvénye. A Deloitte Tech Trends elemzése szerint 2023 egyik kiemelt trendje a megbízható MI.

A Deloitte már tizennegyedik éve elemzi a technológiai szektor globális fejlődését. A Deloitte Tech Trends a következő évek fejlődési irányait meghatározó, piacot formáló aktuális trendjeit tartalmazza. A 2023-as kiadvány egyik kiemelt trendje a mesterséges intelligenciával ellátott rendszerek bizalmi kérdéseivel foglalkozik.

 

A számítástechnika már rég túlmutat azokon a kezdetleges megoldásokon, amelyek egyszerű, logikai feltételek kiértékelése által segítik a döntéstámogatást. A mesterséges intelligencia a megfelelő minőségű adatbázisok felhasználásával az emberi agy számára is gyakran értelmezhetetlen összefüggések felderítése révén, komplex, kognitív képességeket igénylő feladatok megoldását kínálja – ilyen a képfeldolgozás pl. az önvezető autóknál, vagy a nyelvi elemek feldolgozása a chatbotoknál. 

 

Dr. Barta Gergő

„Az MI-vel vezérelt rendszerek egyik megkerülhetetlen hátránya, hogy a rendszer kimenetei gyakran csak nagy erőfeszítésekkel visszakövethetők, ráadásul sokszor bizonyulhatnak helytelennek.” – mondta Dr. Barta Gergő, a Deloitte Magyarország kockázatkezelési tanácsadás üzletágának szenior menedzsere. 

 

A piacon napi szinten több száz új MI megoldás érhető el, és a legnagyobb szolgáltatók MI rendszerei között csak minimális teljesítménybeli különbség van. A legprofibb nyelvi alkalmazások ma már mind a GPT-3 modellt alkalmazzák, tehát jogosan merülhet fel a kérdés, hogy ki tudja az MI-ben rejlő erőt a leghatékonyabban kihasználni. A Deloitte kutatása szerint ma már a kielégítő teljesítményt nem is maga az algoritmus/modell határozza meg, hanem az, hogy a végfelhasználók értik-e és egyetértenek-e az MI döntéseivel. 

 

Kiss Dániel

„Emberi sajátosság, hogy nem fogadjuk el azt, amit nem értünk, így a legerősebb eszköz is egy egyszerű kőbalta egy bizalmatlan munkatárs kezében. A jövő sikeres mesterséges intelligenciájának létrehozását az ösztönzi majd a legnagyobb mértékben, hogy a fejlesztőcégek azt transzparens és megmagyarázható módon adják-e oda a felhasználók kezébe. Ha a felhasználók bizalmatlanok és nem hiszik, hogy az MI támogatja őket a mindennapi teendőikben, akkor nem fogják az MI-t használni, és annak bevezetése nem fog megtérülni.” – tette hozzá Kiss Dániel, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának partnere.

 

Gondoljunk úgy az MI-re, mint egy új munkatársra! Egy csapatot csak egy olyan új kolléga tud hatékonyan támogatni, aki nyitott, képes az őszinte kommunikációra, hajlandóságot mutat a visszajelzésekre a teljesítmény növelése érdekében, és így tovább. Ha az új MI munkatárs transzparens, könnyen megérthető, rugalmas és megbízható, akkor a munkafolyamatok természetes szereplőjévé válhat, egy frissen felvett kollégához hasonlóan. A Deloitte elemzése alapján három jól meghatározható pilléren alapszik a megbízható MI.

 

 

Transzparens adatgyűjtés

 

A transzparens adatgyűjtés lehetőséget biztosít az érintettek számára, hogy megértsék, miért van szükség bizonyos adatok felhasználására és hogy azok milyen módon kerülnek feldolgozásra. A felhasználók így megfelelően kontrollált környezetben hozhatnak megalapozott döntéseket arról, hogy az MI eszköz valós értéket tud-e a számukra létrehozni.

 

Megmagyarázhatóság

 

Az MI egyik legnagyobb kihívása a fekete-doboz jellegéből adódik. Ez azt jelenti, hogy számos algoritmus-család csak nagyon nagy erőforrás-ráfordítással válik értelmezhetővé, mely természetes bizalmatlanságra ad okot. A fekete-dobozokat azonban lehet fehéríteni, ha a végfelhasználók már a probléma definiálásánál jelen vannak és a rendszer fejlesztésében is részt vesznek – sőt, saját szakértői véleményt szolgáltatnak az egyes feladatok megoldásánál, azt tesztelik, majd értelmezik az egyes kimeneteket.

 

A tökéletes nem létezik

 

A napi munka során hozzászokhattunk, hogy az általunk használt alkalmazások többé-kevésbe úgy működnek, ahogy azokat alapjaiban el is várjuk. A CRM rendszerben felvett új szállító például már megjelenik a képernyőn a következő számlázáskor, vagy a helyesen beírt jelszó után hozzáférhetünk a vállalati erőforrásokhoz. Az MI esetén a legtöbb esetben valószínűségekkel fogunk találkozni, ezért a kérdés az, hogy egy adott MI modell milyen pontossággal tud választ adni egy adott problémára – ez pedig csak nagyon ritka esetben lesz 100%-os. Az MI esetén ugyanis nincs hibás döntés, csak historikus adat alapján történő becslés, amit a felhasználóknak kell értelmezniük. Az MI egyelőre nem döntéshozó, hanem döntéstámogató: ezt a felhasználóknak is meg kell érteniük, és ennek szellemében használniuk az MI-t.

 

“Az MI-vel ellátott alkalmazások és technológiák olyan feltörekvő képességek birtokában vannak, melyekről a legtöbb felhasználó úgy gondolja, hogy azok az emberek kizárólagos felségterületébe tartoznak. Ahogy a szervezetek ezen képességeket implementálják, kiemelten fontos, hogy már a tervezési fázisban körültekintően kitérjenek a felhasználókkal történő interakciókra és arra, hogy felmérjék, hogy milyen hatással lesznek az intelligens alkalmazások a bizalomra. Számos vállalat számára az MI gyökeres pozitív változást, és így bevételnövekedést vagy költségcsökkentést eredményezhet, a bizalom hiánya azonban akadályt gördíthet az ambiciózus projektek elé.” – mondta Dr. Barta Gergő.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

3 árulkodó jel, hogy a cég IT csapata már nem versenyképes

Szinte követhetetlen tempóban fejlődnek a vállalati szolgáltatásokat támogató IT-rendszerek, a cégek pedig komoly piaci hátrányba kerülhetnek, ha nem tartanak lépést a változással. Az ügyfelek és a munkatársak igényei egyre csak nőnek, a versenytársak szolgáltatásai pedig rövid idő alatt gyorsabbá, kényelmesebbé, átláthatóbbá válhatnak a miénknél. 

2024. május 9. 18:01

Rákapcsolt az Euronics: már aznap megérkezhet a grill vagy a hűtő

Egyre népszerűbb a vásárlók körében az aznapi kiszállítással vagy áruházi átvétellel történő rendelés az Euronicsnél. A megrendelés napjára házhoz szállítást ígérő szolgáltatás tavaly nyáron indult, idén pedig még szélesebb időablakkal lehet már rendelni Budapesten belül. Az online leadott rendeléseket pedig az áruházakban is át lehet venni akár még aznap, ez a szolgáltatás már országszerte elérhető ingyenesen. Az ilyen módon rendelt termékek toplistáján ott vannak a ventilátorok, a kávék, a mosószerek, és az állateledelek, de rendeltek már asztali grillt is így.

2024. május 9. 16:20

Elérhetővé válik az automatikus munkabérelőleg

Automatikus Munkabérelőleg Rendszer (AMBER) néven biztosít új szolgáltatást a MagNet Faktor a Kulcs-Soft-tal partnerségben. Az új megoldás segítségével a bérszámfejtő szoftvert használó cégek alkalmazottai gyorsan és egyszerűen juthatnak a már ledolgozott munkanapok után járó fizetésükhöz. A munkavállalók mellett a vállalkozásoknak is kedvező ez a lehetőség: az adminisztratív terheik csökkennek, a bérfizetés pedig rugalmassá válik.

2024. május 9. 14:28

Üzembe állt a Siemens e-kamion töltője

A világon elsőként a felső-ausztriai Laakirchenben, az autópálya melletti OMV-töltőállómáson helyezték mindennapos üzembe a Siemens e-kamionok tankolására is alkalmas új csúcstöltőjét.

2024. május 9. 12:59

Ezeket a munkaköröket válthatja ki a magyar cégeknél a mesterséges intelligencia

Az elmúlt években figyelemreméltó fejlődésen ment át a mesterséges intelligencia, ami mára valamilyen formában szinte minden felhasználóhoz eljutott. Persze, ahogy az a nagy technológiai áttörések esetében lenni szokott, az MI megítélése is meglehetősen vegyes, valamint arról is megoszlanak a vélemények, hogy milyen gazdasági következményeket hoz magával és milyen hatással lesz a munkára. 

2024. május 9. 11:27

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36