Országos sikert aratott a Széchenyi-egyetem hallgatói csapata a távközlési versenyen
Első helyezést ért el a győri Széchenyi István Egyetemet és annak SZESAT Interdiszciplinális Szakkollégiumát képviselő hallgatói csapat, a SZEppelin a Nagy Lajos egyetemi távközlési konstrukciós emlékversenyen. A fiatalok a mobiltávközlési cégek méréseinek modernizálását és költséghatékonyságnak növelését elősegítő karbonsemleges mérőléghajót terveztek.
A Metalcom Távközlési és Rendszerintegrációs Zrt. első alkalommal hirdette meg országos egyetemi konstrukciós megmérettetését, a Nagy Lajos emlékversenyt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Villamosmérnöki és Informatikai Kar Szélessávú Hírközlés és Villamosságtan Tanszékével karöltve.
A két-három fős csapatok számára kiírt kétfordulós verseny egy pályamunka kidolgozásával kezdődött. Ennek témája olyan hardver, illetve szoftver készítése volt, amely alkalmas egy aktuális kihívás megoldására, vagy létrehoz valamilyen jövőbe mutató, hiánypótló megoldást távközlési technológiák felhasználásával. A pályamunkában szereplő találmányt a döntőre meg is kellett valósítania a csapatoknak, és bemutatniuk a zsűri előtt. A Széchenyi István Egyetem távközlési és műszaki hagyományainak megfelelően a győri SZEppelin olyan innovatív megoldást valósított meg, amellyel a legjobbnak bizonyult, és megszerezte az első helyet.
A csapat tagjai, Béres Péter, Csonták Kornélia és Magyar Martin a beltéri léghajóval. (Fotó: Jankovics Dóra)
„A csapatoknak az ötlettől a megvalósításig kellett eljutniuk a verseny ideje alatt. Mi a mobiltávközlési cégek méréseinek modernizálását és költséghatékonyságnak növelését tűztük ki célul. Ehhez egy karbonsemleges mérőléghajót alkottunk, először beltéren, de a verseny döntőjére összeállt az új, kültéri, 24 köbméteres léghajónk lézervágással készült gondolája is. Ezzel a megépítendő léghajóval mezőgazdasági területek, illetve az országhatár mentén lehet a jel erősségét mérni – nemcsak a mobilhálózatok lefedettségét, hanem akár a légszennyezettséget is” – mondta el Béres Péter, a Széchenyi István Egyetem SZESAT szakkollégiuma léghajóépítő szekciójának vezetője.
A februári, a BME-n megtartott fináléban rakétatechnológiáról, drónelhárításról, zivatarok és villámok előrejelzéséről tartott előadást a többi döntős csapat. A Széchenyi-egyetem hallgatói utolsóként álltak a zsűri elé, és nemcsak mindenre kiterjedő előadásukkal nyűgözték le a bírálókat, hanem magát a léghajót is bemutatták.
„Nagyon örülünk az eredménynek, és rendkívül büszkék vagyunk a csapat szereplésére. Ez nem csak hármunk munkájának gyümölcse, hanem minden egyes SZESAT-os társunké, aki beletette energiáját és szaktudását a fejlesztésbe. A zsűri nagyon sokat kérdezett a léghajó gazdasági hasznosságról és megtérüléséről, illetve az ide vonatkozó jogi szabályokról is. Ezért is jó, hogy interdiszciplináris szakkollégium vagyunk, mert egy-egy projekten nemcsak villamos-, jármű- és gépészmérnökök dolgoznak együtt, hanem jogászok, logisztikusok és kommunikációs szakemberek is” – fogalmazott Csonták Kornélia, a SZESAT junior igazgatója.
A SZEppelin tervei között szerepel, hogy 2025-ben már rendszeres méréseket végez a léghajóval, a SZESAT pedig idén Földünk termoszféráját is célba veszi a sztratoszféra mellett.
Kapcsolódó cikkek
- Mesterséges intelligenciát alkalmaz a Széchenyi-egyetemen fejlesztett mezőgazdasági robot
- A Széchenyi István Egyetem kutatómérnökei segítik az intézmény bajnokesélyes raliversenyzőjét
- Nagy sikerű pénzügyi esettanulmányi versenyt rendezett a Széchenyi István Egyetem
- Jelentős támogatást nyújt a Rheinmetall a győri Formula Student hallgatói csapatnak
- Az aszfaltcsíkon születő bajnokokat segíti versenymérnökként a Széchenyi-egyetem volt hallgatója
- Az országban elsőként indított ESG környezeti, társadalmi és vállalatirányítási mesterképzést a Széchenyi-egyetem
- Keresztféléves felvételi 2024: jelentősen nőtt a felvettek száma a Széchenyi-egyetemen
- A magyar autósport nemzetközi sikereihez járulnak hozzá a Széchenyi-egyetem mérnökei
- Kiberbiztonsági mesterszakot indít a Széchenyi István Egyetem
- A világ élvonalában: vállalatirányítási verseny dobogójára kerültek a Széchenyi-egyetem hallgatói
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
KPMG: Az energiaipar sem ússza meg a genAI bevezetését
Óvatosak a generatív mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán az energiaipari vezetők. A KPMG Global Energy CEO Outlook legutóbbi kutatása szerint a vezérigazgatók a jelenlegi ingatag geopolitikai és politikai helyzetben is bizakodóak a növekedési kilátásokat illetően, a befektetések terén pedig legfőbb prioritásuk a generatív mesterséges intelligencia. Lelkesedésüket mérséklik azonban az etikai problémák és a kiberbiztonsági kockázatok. A kutatásból az is kiderül, hogy a vezérigazgatók az ESG-t ma már az üzleti siker egyik alapjának tartják.
A műanyaghulladékot a felére csökkentették az ABB finnországi gyárában
A hulladékok újrahasznosítására irányuló innovatív eljárások bevezetésével az ABB finnországi Porvoóban találha-tó gyártóüzeme 50 százalékkal csökkentette a vegyes műanyaghulladék mennyiségét, és 2023-ban közel 20 száza-lékkal javította az újrahasznosítás arányát. Az újrahasznosítási erőfeszítések fontos lépést jelentenek a Föld erőfor-rásainak megőrzése és az ügyfelek fenntarthatósági kötelezettségvállalásainak támogatása felé; ezen erőfeszítések 2024-ben 16 égerfa átlagos súlyának megfelelő mennyiségű polipropilént takarítanak meg.
Tökéletesre csiszolt autóval döntené meg világrekordját a Széchenyi-egyetem hallgatói csapata
A SZEnergy Team tavaly májusban az energiahatékonysági és az autonóm kategóriát is megnyerve, kettős győzelemmel és saját korábbi világcsúcsát megdöntve zárta a világ legnagyobb energiahatékonysági versenyét, a Shell-Eco Marathont. A győri Széchenyi István Egyetem csapata idén a szokásosnál is magasabbra tette a lécet: a cél a dupla címvédés, ha lehet, újabb világrekorddal. Mielőtt elutaztak volna a verseny helyszínére, bemutatták elkészült fejlesztéseiket.