Piacformáló ügylet

forrás Prim Online, 2006. december 30. 11:26
A hardvereszközök piacát érintő események közül a láncfúzióként lezajlott Digital–Compaq–HP ügyletet emeljük ki, hiszen – a hardvergyártásban mind inkább kiemelt szerepet játszó ázsiai, kiváltképp a kínai piac rohamléptékű fejlődése mellett – máig ez mozgatja a piac történéseit.
Az IT-piac első komoly léptékű akvizíciójának tehát a Digatal és a Compaq egyesülése, majd 2002-ben a HP és a Compaq fúziója tekinthető. Ez utóbbi célja az iparág legjobb, legszélesebb választékot nyújtó termék- és megoldásportfóliójának kialakítása volt. Az új vállalat kínálata és pontos termékkibocsátási tervei a két cég márkáinak és termékeinek számottevő és egymást kiegészítő erősségeit kívánták kamatoztatni. Az egyesülés híre sokkolta a piacot. A Compaq–Digital ügylet a portfóliók kisebb átfedettsége következtében szerencsésebb volt: a Digital inkább a nagyvállalati rendszerek, a nagygépes megoldások, a Compaq pedig a PC-piac terén ért el sikereket. A több termékkategóriájában azonos, de például eltérő értékesítési modellben dolgozó Compaq és HP erőinek összevonása nem volt evidens, sikerében sokan kételkedtek. A megafúziókat 70 százalékban sikertelennek tartják, s ezt is számos probléma kísérte, de az új modell mihamarabbi s így a piacot kevésbé károsító bevezetésére koncentráló, a kintinél flottabbul lezajlott hazai összeolvadás kevesebb mély sebet ejtett. A HP Magyarország Kft. vezetését a Compaq Magyarország első embere, Beck György vette át, aki mind a mai napig a posztján maradt, s az alsóbb vezetési szinteket is Compaq-dominancia jellemzi.
A fenti események sokkolták a piacot, s bár a versenytársak magukhoz térve igyekeztek stratégiájukat és taktikájukat a történtekhez igazítani, hasonló nagyságrendű egyesülésekre nem került sor, sőt az IBM inkább szabadulni igyekszik hardverüzletágainak egy részétől. 2004 végén eladta az abban az évben már 1 milliárd dollár körüli veszteséget „termelő” PC-üzletágát a kínai Lenovónak, majd a tárolókén is túladott a Hitachi javára, s a nagygépek, szerverek fejlesztése és gyártása mellett ma elsősorban a szolgáltatásokra és szoftverfejlesztésekre koncentrál.

A Sun üzletpolitikájában a munkaállomásaival és kiszolgálóival elfoglalt piaci helyzetének új fejlesztésekkel történő folyamatos erősítése mellett egyre nagyobb szerepet játszanak az adatközpontok egyszerűsítését szolgáló technológiák és fejlesztések (is), s fokozatosan nő a cég szolgáltatásokból származó bevétele. Gyakorlatilag már csak a Dell ég valódi verseny- és felvásárlási lázban: 2004-ben az amerikai szerverpiacon megelőzte az akkor épp leszálló ágban lévő s így a negyedik helyre csúszott Sunt, de ugyanez az év – annak ellenére, hogy az IBM-et követően megtartotta második helyét – a HP-nek sem kedvezett, s idei felvásárlása azt mutatja, hogy nem akarja tovább elkötelezni magát egy processzorgyártó irányában. Megvásárolva az Allianware Sytemst, AMD alapú PC- és notebookkínálat is megjelent a portfóliójában. A fenti, 2004-es piaci sorrend a következő két évben is megmaradt, és ha nem is tudta visszaszerezni egykori piacvezető helyét, de jelentősen erősödött a Unix-piacon továbbra is az élen álló Sun. Ugyancsak nőtt idén a Linux-szerverek, ám csökkent a unixosok forgalma, vagyis ezen a piacon is érződik a Linux mind nagyobb térnyerése.
A blade-szerverek terén nagyobb összecsapást lehetett megfigyelni a piac szereplői között, de úgy tűnik, a Keletről fújó szelek más irányú fejlesztések felé forgatják a meghatározó piaci szereplők vitorláit, s csendesedni látszik a HP, a Sun, a Dell és az IBM harca.
Ha már megemlítettük, hogy az IBM a merevlemez-üzletágától is megszabadult, az iparág még két legendás képviselőjének akvizíciójáról is álljon itt egy mondat. Az IBM-ügyletet nem sokkal megelőzve a Quantum a Maxtorral, a Toshiba pedig a Western Digitallel kötött ugyanezen területet érintő akvizíciós szerződést.
Kulcsszavak: HPQ IBM Sun HPQ-hu trend

Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Compliance-szakemberi szerepben teszteli az AI-t a KPMG

A Joint Venture Szövetség (JVSZ) által rendezett Innovációra Magyar! konferencián számolt be a KPMG Magyarország munkatársa arról a kísérletükről, melynek keretében gépi tanulási modell fejlesztésével támogatták a vállalati anyagok feldolgozásának folyamatát. A vonatkozó szabályzatoknak való megfelelőség ellenőrzésére bevetett mesterséges intelligencia egyelőre nem helyettesíti a szakértői munkát, azonban jelentősen gyorsítja a folyamatot, 80% feletti hatékonyságú dokumentációs alapot hozva létre. Így a fennmaradó időben az emberi beavatkozás a nagy figyelmet igénylő, alaposabb elemzést tudja elvégezni.

2024. május 18. 13:59

A műholdas távközlés szerepe óriási mértékben nőtt

A legújabb űrtávközlési technológiák, a műholdas szolgáltatások és az űrkutatás álltak az idei Távközlés Világnapjához kapcsolódó konferencia fókuszában. A győri Széchenyi István Egyetem (SZE) eseményén kiosztották a Dr. Magyari Endre-díjakat is, amit idén Dr. Gschwindt András és Petres István hírközlési szakemberek vehettek át. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az esemény kiemelt támogatója.

2024. május 18. 12:15

Buszos útdíjfizetés – az első időszak tanulságai

A legtöbb busz a legkevésbé szennyező kategóriába tartozik, a külföldi járművek az autópályákat használják, míg a hazai személyszállítók harmada inkább az olcsóbb útvonalakat választja és a legtöbb vállalkozás felismerte, hogy a használatarányos útdíjfizetés kényszerét minőségbiztosítási fejlesztésekre is lehet használni – ezek a legérdekesebb megállapítások az útdíjfizetés bevezetése óta eltelt időszakból.

2024. május 17. 17:30

A pénzügyi bűnözés jövője: miért kulcsfontosságú az információ-vezérelt kockázatkezelés?

Az utóbbi időben a pénzügyi bűnözés elleni küzdelem jövőbeli keretrendszerének alapjaként, az információ-vezérelt kockázatkezelés kiemelten fontossá vált. A hagyományos kockázatkezelési módszerek elavultak, nem megfelelő eredményt hoznak és így komoly kockázatokat jelentenek a szervezeteknek – állapítja meg a Deloitte friss tanulmánya.

2024. május 17. 13:10

Új elnökségi tagokat választott a Magyar Marketing Szövetség

A szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) május 15-én, a Haris Parkban szervezte tisztújító közgyűlését, amelyen a tagok kibővült, immár 18 tagú Elnökséget választottak, amelyben továbbra is a hazai marketing és kommunikációs szakma meghatározó döntéshozói, illetve szereplői kaptak helyet. 

2024. május 17. 09:54

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Utazási konferencia az Angyalok városában

XX. E-KERESKEDELMI KONFERENCIA BY SAMEDAY

2024. május 17. 14:47

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59