Régi neonoknak nyújt menedéket a varsói Neon Múzeum
Régi neonoknak nyújt menedéket az első lengyel Neon Múzeum (Muzeum Neonu), amelyet néhány napja nyitottak meg Varsó egyik új művésztelepén.
A múzeum Londonban élő ötletadói, Ilona Karwinska fényképész és partnere, David S. Hill tervező és grafikus 2005-ben kezdték a második világháború utáni fényreklámokat mentő akciót, amikor észrevették, hogy egyre több neon tűnik el a lengyel utcákról. Azóta alapítványként működnek, és a mai napig 45 teljes reklámot és közel 400 önálló betűt sikerült megmenteniük. A neonok történetét egyebek között fényképalbumokban dokumentálják. Legújabb kiadványuk a New York-i Mark Batty Publisher (MBP) kiadásában szeptemberben jelenik meg.
A neonmuzeum.org honlapon is megtekinthető, nem ritkán ismeretlen személyek által folyamatosan bővített gyűjteményben jelenleg több tucat felújított neon található. A tárlatot, melyet egyebek között az RWE energiaszolgáltató vállalat támogat, egy 600 négyzetméteres posztindusztriális térben szervezték meg, de a rendkívül magas felújítási és fenntartási költségek miatt azonban újabb szponzorokat keresnek.
A retró divat hullámán újjáéledő fényreklámok iránti érdeklődést a múzeum hatalmas sikere is bizonyítja: a lengyelországi múzeumok éjszakájára tervezett nyitás napján csaknem tízezer látogató fordult meg benne.
A Neon Alapítvány hangsúlyozza, hogy nem kívánja az összes neont székhelyén összegyűjteni. Sokkal nagyobb sikernek tartaná, ha több reklám visszatérhetne eredeti helyére. Ezért nagy örömmel veszi, hogy például az Orbis utazási iroda, az Ibusz lengyel megfelelőjének fővárosi székházára visszakerült az 1950-es évekből származó földgömb alakú, háromdimenziós fényreklámjának alumínium másolata.
A fényreklámok története az 1900-as évek elején kezdődött, amikor a párizsi autószalonon Georges Claude bemutatta az első világító csövekből összeállított feliratot. A neonok néhány évtizeden belül, még a második világháború előtt jutottak el a lengyel fővárosba, ahol rövid idő alatt annyira népszerűek lettek, hogy törvényekkel kellett szabályozni használatukat. Budapesten az 1930-as évektől hódítottak.
Magyarországon jelenleg szintén önkéntesek foglalkoznak a neonok megmentésével és egy múzeum létrehozását tervezik. Pénzhiány miatt azonban gyűjteményük műemlékké nyilvánított példányait ideiglenesen a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Elektrotechnikai Múzeumának udvarán állították ki.
Kapcsolódó cikkek
- Gyermeknap: Játékosan a biztonságos internetezésről
- Milliárd felett a mobilelőfizetők száma Kínában
- Robot végzi a szívkatéterezést is
- Számítógépek korszakának javítófestéke a lézerfény
- Rekordbevételt hozhat 2012 a kínai internetes videópiacon
- Interneten ellenőrzik az egészségbiztosítási ellátásra való jogosultságot
- Speciális SIM-kártyával védhetik meg gyermekeiket a telefonos zaklatástól a szülők
- Bronzkori "Facebookon" üzentek egymásnak a vadászok
- Zuppaa: Elindult az első magyar közösségi névjegy
- Videó, de nem játék - Emberveszteség nélkül kipróbálni rossz helyzeteket (2. rész)
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Prémium gaming élmény a felhasználóknak
A 48,9" hüvelykes (124,3 cm) Philips Evnia 49M2C8900L gaming monitor tele van erőteljes funkciókkal: QD-OLED panel, 32:9 SuperWide kijelző, 5120x1440 felbontás, 144 Hz, Ambiglow és DTS hangzás teszik a kiváló minőségű Evnia 8000 sorozat új tagját igazán figyelemfelkeltővé.
Buszos útdíjfizetés – az első időszak tanulságai
A legtöbb busz a legkevésbé szennyező kategóriába tartozik, a külföldi járművek az autópályákat használják, míg a hazai személyszállítók harmada inkább az olcsóbb útvonalakat választja és a legtöbb vállalkozás felismerte, hogy a használatarányos útdíjfizetés kényszerét minőségbiztosítási fejlesztésekre is lehet használni – ezek a legérdekesebb megállapítások az útdíjfizetés bevezetése óta eltelt időszakból.
Újfajta trendek az irodában
A pandémiát követő időszak jelentős változásokat hozott a vállalatok irodaterületekkel kapcsolatos felfogásában, nagy hangsúlyt helyezve a vállalati kultúra és a produktivitás erősítésére az irodai jelenléten keresztül. A hibrid munkamódok trendje, amely a COVID-19 világjárvány idején nyert lendületet, fokozatosan visszaszorulóban van. A vállalkozások egyre inkább felismerik az irodaterek értékét az együttműködés, a tudásmegosztás és a vállalati kultúra erősítésében.
Új elnökségi tagokat választott a Magyar Marketing Szövetség
A szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) május 15-én, a Haris Parkban szervezte tisztújító közgyűlését, amelyen a tagok kibővült, immár 18 tagú Elnökséget választottak, amelyben továbbra is a hazai marketing és kommunikációs szakma meghatározó döntéshozói, illetve szereplői kaptak helyet.