Webinárium az e-kereskedelemről

forrás: Prím Online, 2021. április 12. 10:01

2021. április 8-án Mi az e-kereskedelem jogi keretrendszerének jövője? címmel online kerekasztal beszélgetést szervezett az E-Commerce Hungary, melyen a tech vállalatok, a versenyhatóság, a civil és tudományos társadalom jeles szakemberei vitatták meg az e-kereskedelem jogi keretrendszerének jelenlegi helyzetét, éppen zajló, sokszor forrongó légkörű alakulását ás átalakulását, valamint az elkövetkező évek várható történéseit, potenciális lehetőségeit és kihívásait úgy itthon, mint Európában.

A Dr. Maier Norbert, a Copenhagen Economics vezető közgazdásza által moderált beszélgetésnek különös aktualitást adott az Európai Unió két rendelettervezete, a digitális piacokról szóló jogszabály /Digital Markets Act/, röviden DMA és a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály /Digital Services Act/, röviden DSA, amelyek újdonsága, ahogy az a beszélgetés során is elhangzott, hogy „nem klasszikus versenyszabályok, hanem ex ante/előzetes előírások, viselkedési szabályok bizonyos platformok számára”, s amelyeknek fontos célja, hogy kiszámíthatóbbá, tervezhetőbbé tegye az elkövetkező éveket az e-kereskedelmi szektor főbb szereplői, azaz a piactereket szolgáltató tech cégek, az azokat használó kereskedők és vásárlók, valamint a versenyhatóságok részére is.

 

Marosi Zoltán (ügyvéd, Oppenheim) vitaindító előadása, mely összefoglalta az e-kereskedelem jogi szabályozásának múltját, jelenét és várható jövőjét, világos és közérthető kapaszkodókat adott a folyamatosan változó jogszabályi környezet labirintusában való eligazodáshoz.

 

Dr. Ormós Zoltán az Ecommerce Hungary képviseletében elmondta, hogy az elektronikus kereskedelmi szolgáltatást nyújtó cégeket ma már nem lehet egységesen kezelni. A három fő kategórián (nagy, közepes, kicsi) belül a nagyok már  megtanulták, hogy a jó kiszolgálás, a fair piaci magatartás megéri hosszú távon (büntetésmentesség, elégedett, lojális vásárló), de minél kisebb a cégek mérete, annál nagyobb a szórás abban, hogy a viselkedésük mennyire jogkövető vagy inkább „partizán” jellegű.

 

Berezvai Zombor, a Gazdasági Versenyhivatal vezető közgazdásza kiemelte, hogy versenyjogi és GVH szemszögből két nagyon eltérő terület van: a nemzeti versenyhivatalok által kezelt fogyasztóvédelmi kérdések, amelyekre, mérettől függetlenül, minden vállalatnak oda kell figyelnie és a hagyományos versenyjogi, az un. antitröszt szabályozás, amely a magyarországi webshopok jelentős részét nem érinti, hisz nem érik el azt a méretet, hogy érdemben befolyásolni tudják a piacot. A fogyasztóvédelmi intézkedések kapcsán elmondta, hogy a versenyhivatal elsődleges célja nem a büntetés, hanem a piac, illetve a piaci szereplők magatartásának pozitív irányba terelése, amely végső soron az e-kereskedelmi piac minden szereplőjét (piactér szolgáltató, kereskedő, vásárló) segíti, illetve előnyére válik. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a megbüntetett cég a GVH által jóváhagyatt kötelezettségvállalás keretében nem bírságot fizet, hanem például változtat valamely eddigi bevett rossz gyakorlatán, amelyről tanulmányt készítve bizonyítja, hogy valóban jó irányban mozdultak el (pl. szallas.hu).

 

Ezt a gyakorlatot Várkonyi Balázs, az eMAG és az Extreme Digital ügyvezetője is előremutatónak nevezte, majd arra a kérdésre válaszolva, hogy „miként tudják implementálni a vállalatok a komplex szabályozási környezetet?” elmondta, hogy „egyik szemünk sír, a másik nevet, mivel egy kialakulatlan, kiforratlan területen kell dolgoznunk, .... de ugyanakkor ez lehetőség is, hisz egy olyan piacon vagyunk első szereplők, ahol egy picit mi alakítjuk a piacot ... és ezáltal mi is erősödünk - ez egy érdekes kettősség. ... 20 év után beérett a piac, hogy jó szabályozási környezet alakuljon ki, ami mind a vállalkozókat, mint a fogyasztókat segíti.”

 

Dr. Bőgel György, a CEU Business School tanára arra hívta fel a figyelmet, hogy a praktikus, jól érthető, jól alkalmazható szabályok síkja felett van egy magasabb, világpolitikai sík, azaz a szabályozásnál nemcsak a jogi kérdéseket, hanem a gazdaságpolitikai és világpolitikai aspektusokat is figyelembe kell venni. Nagy kérdés, hogy az USA és Kína nagy platformjai között vívott harcban hol van az Európai Unió helye – egyelőre úgy tünik, hogy nagyon le van maradva. Fontos gondolat, hogy nemcsak a fogyasztókat kell védeni, hanem támogatni kell az európai cégeket is a növekedésben, hogy fel tudják venni a versenyt a nagy amerikai és kínai cégekkel.

 

A DMA és DSA tervezetek kapcsán Berezvai Zombor kifejtette, hogy azok a kis cégeknek inkább lehetőséget jelentenek, mint problémát, hiszen lehetővé teszik, hogy bekerüljenek a nagy piacterekre és hozzáférjenek a fogyasztókhoz anélkül, hogy  saját csatornákat építenének ki, miközben védettséget kaphatnak a platform számukra kedvezőtlen lépéseivel, intézkedéseivel szemben: az új szabályozásoktól az Európai Bizottság előtti ügyek felgyorsulását várják, ami azért is fontos, mert a kisebb cégek nem tudnak túlélni egy hosszú évekig tartó jogorvoslati folyamatot.

 

A panelbeszélgetés során számos futurisztikusnak tűnő, de valójában aktuális téma is felmerült:

•  gyilkos felvásárlások gyakorlata, kivédésük lehetőségei

•  algoritmusok, robotok harca a digitális térben és későbbi következményük, a robotkartellek

•  automatikus árazás, profilozás alapján kialakított, személyreszabott (one-to-one) árazás

 

Az egyre gyorsabb technikai fejlődéssel párhuzamosan egyre fontosabb a DMA/DSA tervezetekre is jellemző ex ante, előzetes megközelítés, azaz hogy a jognak nem a jelenre, hanem a jövőre kell felkészülnie, melyben kiemelkedő az un. kapuőrők szerepe.

 

Ez a rendkívül izgazmas és tartalmas kerekasztalbeszélgetés visszanézhető az Ecommerce Hungary esemény Facebook oldalán.

 

A panelbeszélgetés részvevői:

Fejes Gábor - partner, Oppenheim Ügyvédi Iroda

Várkonyi Balázs - az Extreme Digital és az eMAG Hungary vezérigazgatója

Berezvai Zombor – vezető közgazdász, GVH

Bőgel György – Professor of Management, CEU

Ormós Zoltán - Ecommerce Hungary

Az esemény moderátora Maier Norbert volt, a Copenhagen Economics vezetó közgazdásza

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Idén is a „Bajnokok" között a Schneider Electric

Zsinórban az ötödik évben kapott „Champion", vagyis „Bajnok" minősítést a Schneider Electric a Canalys kutatócég „Titans Channel Leadership Matrix" elemzésében. A vállalat az értékesítési csatornái folyamatos fejlesztése iránti elkötelezettségével, valamint a bevezetett programokkal és a partnereit támogató eszközökkel érdemelte ki az elismerést.

2024. március 29. 10:48

Fényes jövő vár idén az adatközponti szektorra

Saját átalakulási folyamaton megy keresztül az adatközpontok piaca, amely magába foglalja a legmodernebb technológiák használatát a műveletek és az erőforrások elosztásának optimalizálása, valamint a biztonsági protokollok javítása érdekében. 

2024. március 28. 19:05

Országszerte elérhetővé válik a Netrevalók program

A Netrevalók program sikeres tavalyi indulása után idén az Informatikai és Könyvtári Szövetséggel kötött megállapodással országos szintűvé válik a kezdeményezés, és 27 fővárosi könyvtár mellett 48 vidéki intézmény is csatlakozik a programhoz. Így összesen már 45 településen lesz elérhető a generációk digitális edukálását célzó program. A digitális infrastruktúra fejlesztése érdekében a Magyar Telekom a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár és az Informatikai és Könyvtári Szövetség részére 100- 100 darab monitort adományoz a programban résztvevő könyvtárak számára.

2024. március 28. 11:50

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05