Itt a Black Friday – közel 3,5 millióan számítanak rá

forrás: Prím Online, 2017. november 16. 15:47

A Black Friday már tavaly bevette Magyarországot, idén pedig tovább nő a tét: 2017-ben több, mint 3,3 millió felnőtt magyar internetező tervezi, hogy vásárol Black Friday akciókban. Ha minden tervezett vásárlás megtörténne, az akciókban realizálódó potenciális forgalom elérné a teljes tavalyi online kereskedelmi forgalom negyedét – derül ki az eNET Internetkutató friss, a napokban zajlott online kutatásából.

Lecsap az országra a Black Friday

Alig, hogy a Black Friday betette a lábát Magyarországra, szinte azonnal gyökeret is vert: az internetezők körében szinte mindenki hallott már róla, és a vásárlók egyre nagyobb tömegét érinti. Tavaly közel 2,1 millió felnőtt magyar internetező vásárolt ezen akciókban, idén már meghaladja a 3,3 milliót azoknak a száma, akik tervezik, hogy akár online, akár offline módon, de igénybe veszik a kínált akciókat. A netezők számára a Black Friday is inkább online működik: a vásárlást tervezők fele mindkét módon vásárolna, de harmaduk csak online, és tizedük csak offline.

 

Bár nagy az a vásárlói tömeg, amit a Black Friday meg tud mozgatni, mégsem kíséri az akciókat erőteljes tudatosság.  A legtöbben megnézik ugyan az akcióhoz kapcsolódó weboldalakat, boltokat, de négyből csak egy internetező készül előre átgondoltan, megtervezetten a leárazásokra. A netezők ötöde épp csak ránéz az akciókra, minden tizedik netezőt pedig hidegen hagyja a Black Friday.

 

Játék, ajándék, háztartásigép és konyhafelszerelés a sláger

Közeledik a karácsony, és ez rányomja a bélyegét a Black Friday-es vásárlásokra is, legtöbben játékot/ajándékot és háztartási gépeket, konyhafelszerelést terveznek vásárolni. Toplistásak még a szórakoztató elektronikai eszközökre és a ruházatra vonatkozó vásárlási tervek is. Öt potenciális Black Friday vásárlóból egy számít arra, hogy mobiltelefont, drogériai terméket/szépségápolási cikket, illetve könyvet fog majd vásárolni ezeken a napokon.

 

A TOP5 webshop, bolt, ahol Black Friday idején leginkább vásárolni terveznek az internetezők az eMAG, a MediaMarkt, az eDigital, a Mall.hu és a Tesco (az említések sorrendjében).

 

A teljes éves forgalom negyede?

A vásárlást tervezők átlagosan kb. 36 000 Ft értékben szándékoznak költeni a Black Friday napokon. Ez az átlagos költés a potenciális vásárlók számára kivetítve várhatóan nagyságrendileg 120 milliárd forintos forgalmat generálhatna – amennyiben valamennyi vásárlási terv megvalósulna. Csak összehasonlításképpen: ez a 2016-os teljes hazai online kereskedelmi forgalom (427 milliárd forint) 28%-át tenné ki!

 

A vásárlók tömeges késésekre számítanak

A Black Friday kapcsán elkerülhetetlenül felmerülő kérdés, hogy vajon a hatalmas rendelés-állománnyal hogyan birkózik majd meg a Posta, illetve a futárszolgálatok. Az internetes médiát és az embereket napok óta lázban tartják a Magyar Postának a megnövekedett csomagfeladásra adott megoldási eszközei. Az internetezők fele hallott arról, hogy a Posta a külföldről rendelt csomagok kapcsán figyelmeztetést adott ki, hogy legalább két hónappal karácsony előtt érdemes megrendelni ezeket, ha levélpostai kézbesítést választanak a vevők. (A Posta egy ügyfél által feladható napi csomaglimitjének bejelentése az adatfelvétel időszakában történt, így az erre való lakossági reakciókat sajnos a kutatás eredményei még nem tartalmazzák.) 

 

A Black Fridayben rendelt és a későbbi karácsonyi csomagok kiszállításával kapcsolatban is borúlátók az internetezők: mindkét időszakot érintően négyből hárman biztosnak vagy valószínűnek tartják, hogy idén is tömeges késésekre számíthatunk ezen küldeményeknél. 

 

Előrehozott vásárlások, futárszolgálatos kiszállítás

Már a tavalyi Black Friday után és a karácsonyi időszakban is borzolták a kedélyeket a tömegesen előforduló késedelmes kiszállítások – az eNET akkori kutatása szerint a probléma közel 900.000 online vásárlót érintett. Vajon hatottak-e, és ha igen, akkor hogyan az akkori történések az online vásárlások jelenlegi gyakorlatára?

 

Az online vásárlók körében a lehetséges probléma-elkerülési stratégiák közül a tavalyi késedelmes szállítások leginkább a vásárlások korábbra időzítését, valamint a kiszállítási mód/futárszolgálat körültekintőbb megválasztását hozzák magukkal. Kevéssé, de jellemző az is, hogy inkább személyesen tervezik átvenni a csomagjaikat, mintsem, hogy kiszállítókra bízzák azokat. Szerencsére azonban a tavalyi csomagkésések nem roppantották meg alapjaiban a webáruházakba, illetve az online vásárlásba vetett bizalmat. Csak kevesen jelezték, hogy nem fognak rendelni olyan webáruháztól, ahonnan tavaly késve jött meg a csomag, illetve, hogy egyáltalán nem fognak a karácsonyi időszakban online ajándékot rendelni.

 

Akik szoktak interneten vásárolni, azok négytizedének a vásárlási szokásait egyáltalán nem befolyásolják a tavalyi év vonatkozó történései – a Black Friday akciókban online vásárolni tervezők harmadáról (36%) mondható el ugyanez. 

 

Mindenesetre, egyelőre az online Black Friday vásárlóknak sincs jobb ötletük, mint bízni a futárszolgálatos házhozszállításban (80%-uk futárszolgálati kiszállítást választana a Black Fridayben rendelt csomagjához), és bizakodni abban, hogy idén a logisztikai szolgáltatók jobban teljesítenek.

 

eNET Internetkutató

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Jön az év legnagyobb innovációs és startup fesztiválja

A 2015-ben indult Startup Safari Budapest hazánk egyik legnagyobb startup konferenciájaként idén ismét megnyitja kapuit, június 11-én 12 helyszínen közel 100 előadással és interaktív programmal várja az érdeklődőket, melynek során számos hazai szakember mellett nemzetközi előadókkal élőben is lehet majd találkozni és kérdezni tőlük. Nemcsak üzleti, hanem mélyebb technológiai és innovációs témákkal foglalkozik az esemény, angol és magyar nyelven egyaránt.

2024. május 16. 19:47

Érkeznek az Arctis Nova termékcsalád legújabb tagjai

A SteelSeries, az úttörő Arctis Nova headsetsorozat megalkotója, az eredeti esport márka, amely egyesíti a gaminget a kultúrával, és a gaming- és esport-perifériák világelső gyártója kibővítette az Arctis Nova termékcsaládot az Arctis Nova 5 sorozatú headsetek és a Nova 5 Companion App bevezetésével.

2024. május 16. 18:01

Ezekkel a gumikkal télen is biztosan célba ér a fuvar!

A Bridgestone, a prémium gumiabroncsok és fenntartható mobilitási megoldások globális vezetője bejelentette új prémium téli gumiabroncsát kisteherautók számára. A Bridgestone a Duravis Van Winter ENLITEN-nel a kisteherautó-flották tulajdonosait támogatja a mindennapi téli felhasználás közben, amellett, hogy segít csökkenteni a teljes tulajdonosi költségüket (azt, hogy a termék a teljes élettartama alatt mennyibe kerül a vállalkozásnak).

2024. május 16. 16:22

Teljes mértékben napenergiával működtethető a Lenovo üllői gyárának innovációs központja

Új, a nagy teljesítményű számítástechnikai (HPC) innovációkat ellátó napelemeket telepített a Lenovo üllői gyártóüzeme. A vállalat 2023 októberében átadott létesítményében működő globális innovációs központja ezáltal azt is biztosítja, hogy az ügyfelek 100%-ban napenergiával tesztelhessék a HPC-munkaterhelést.

2024. május 16. 14:43

Így működnek majd a távfelügyelt boltok

A közelmúltban jelentették be, hogy rövidesen Magyarországon is elindulnak az első úgynevezett „hibrid” boltok, melyek nappal a ma ismert formában, a megszokott nyitvatartási időn kívül pedig személyzet nélküli üzemmódban várják a vásárlókat. A lehetőség technikai feltételeiről, illetve a használatának módjáról a megoldást fejlesztő Laurel Kft. május 15-i retailkonferenciáján közöltek részleteket.

2024. május 16. 13:01

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38