Egy kézbe a távközlést és az informatikát!
Válságban különösen fontos, hogy a bürokratikus huzavonák helyett gyors és hatékony döntések szülessenek, ezért szükséges a távközlési és informatikai döntések egy kézbe adása – fogalmazták meg az „E-Magyarország, e-kormányzat” konferencia első napján a rendezvény résztvevői, kormányzati és ágazati szakemberek. Az informatikai szakma érdek-képviseleti szervei nyílt levélben fordultak a miniszterelnökhöz, melyben szorgalmazzák az infokommunikációs szektort érintő stratégia döntések mielőbbi meghozatalát.
Az infokommunikáció világában tapintható közelségbe került egymáshoz a távközlés és az informatika: az interneten keresztül zajlik már televíziós sugárzás és telefonhívás egyaránt. „Az ágazat megköveteli, hogy egységes szerkezetet alakítsunk ki az irányításban is. Aki a trendet követni akarja, ezen az úton kell mennie” – állította Baja Ferenc államtitkár, informatikai kormánybiztos a 2008. november 20-21-én Siófokon tartott „E-Magyarország, e-kormányzat konferencia nyitó előadásában.
A digitális közműrendszerek fejlesztése kapcsán az állam és a piaci szereplők közös felelősségéről is szó volt. Ennek érdekében nagyon rövid időn belül megvalósuló szakmai párbeszédet sürgettek a konferencia résztvevői, akik egyetértettek azzal, hogy a szereplőknek nem a jelenlegi tortán kell viaskodniuk, hanem annak szélesítéséért kell lépéseket tenniük.
Az előadásokhoz kapcsolódó véleményekből egyértelműen kiderült: az információs és kommunikációs technológiai (IKT) szektor egységes abban a kérdésben, hogy intenzívebbnek kell lennie az informatikai fejlődésnek Magyarországon, és ennek érdekében szívesen látnák egy kézben az informatika és a távközlés irányítását. Veres János pénzügyminiszter egy, az előadása után feltett kérdésre válaszolva kifejezte, szintén megvalósíthatónak tartja ezt a változtatást.
A kérdéssel kapcsolatban az Informatikai Vállalkozások Szövetsége és az Informatikai Érdekegyeztető Fórum elnöksége nyílt levélben fordult a miniszterelnökhöz, amelyben ők is a mára a hétköznapi életben összenőtt, de külön irányított ágazatok együttes kezeléséért emelnek szót.
„A konferenciát pontosan azért hoztuk létre, hogy az ilyen közös metszéspontokat megtaláljuk, mert csak így lábalhatunk ki a gazdasági nehézségekből” – mondta Demcsák Mária, a Piac és Profit főszerkesztője, a konferencia rendezője.
A konferencia fontos kérdése az úgynevezett e-befogadás is, vagyis a Magyarországon tapasztalható, digitálisan leszakadó társadalmi rétegek felzárkóztatását célzó program, amely 2008-ban Európa-szerte kiemelt téma.
Az üzleti szféra képviseletében olyan nevek fémjelzik a rendezvényt, mint a Hewlett-Packard (HP), a Magyar Telekom, a Microsoft, a Synergon, de részt vesz a konferencián többek között az Infórum, az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) és a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) is.
Bővebb információk
Nyílt levél a Magyar Köztársaság Miniszterelnökéhez A válságjelenségek szaporodnak körülöttünk. Ezek alapja nem csupán pénzügyi, hanem nemzetközi és hazai bizalmi válság, ami könnyen fordulhat a társadalmi-gazdasági folyamatok befagyásához, a fejlődés teljes leállásához, sőt a visszafejlődéshez. Ebben a helyzetben a magyar informatikai szakma és szervezeteinek képviselői úgy látják, még inkább szükség van olyan technikai, műszaki, tudásalapú, emberi infrastruktúrára, amit az informatikai és az információs társadalmi szolgáltatások kínálnak. Az informatika a hatékonyság, az eredményesség, a ma és holnap életminőségének szolgája. Magyarország az elmúlt években versenyhátrányt szenvedett amiatt, hogy az informatikai szolgáltatásokat csak lassan vezetett be, illetve elmaradt a magyar gazdaság legkisebb szervezeteinek informatizálása, és főként a lakosság nagy részének információs társadalmi polgárrá tétele. Az informatika világában végbement a távközlés, az informatika konvergenciája, és folyamatosan zajlik a média e kettőshöz való csatlakozása. A modern világ új közművét az internet és az azon alapuló szolgáltatások jelentik. Ezen a területen nincs konfrontáció, a rendszerek működésének alapvető érdeke az együttműködés kialakítása. Magyarországon öt parlamenti párt harmonikus összhangban tudta létrehozni az E-befogadásügyi Eseti Országgyűlési Bizottságot, hogy az ország hátrányos helyzetének kompenzációját segítse. Most – úgy látjuk – nem csak összefogásra, hanem a döntési kompentenciák koncentrációjára, a folyamatok felgyorsítására, a kis lépések után komolyabbak megtételére van szükség. A magyar informatikai szervezetek hangsúlyozottan kérték és kérik azt, hogy a távközlés is kerüljön az informatikai kormánybiztosság irányítása alá. Ezt a kívánságunkat támogatja az e-Magyarország, e-Kormányzat konferencia közönsége is. Ez a döntés a modernizációs programok elindulásának a záloga, amelyek úgy segítik a válságból való kilábalást, hogy olcsóbbá válik a közigazgatás, és élhetőbbé válnak a nehezedő mindennapok. Az internet, az infokommunikáció az életminőség fejlesztésének sarokköve, különösen napjainkban, a nehezedő feltételek és megélhetési lehetőségek időszakában. A ma és a holnap alapkérdése az, hogy az innovatív technológiák milyen mélységben tudják segíteni a gazdaság, a kormányzat és az emberek életének jobbra fordulását. Négy fő irányt látunk, amit egy szakmai konszenzus, és véleményeink szerint nemzeti egyetértés is övez:
Az Európai Unió kitörési pontként jelölte meg az infokommunikációt a tagországok számára. Az Unió kidolgozott informatika-politikája az e-befogadási politika, amelynek három prioritása az elektronikus közigazgatás, az idősödő és idős, valamint a fogyatékos emberek számára fejlesztendő informatikai szolgáltatások, termékek előállítása. Napjainkban, ha informatikáról beszélünk, már nem szabad csak technológiákról, szólni, hanem emberekről és élethelyzetekről is kell gondolkodni: miképp javítgatja az állampolgárok életminőségét az olcsóbbá és egyszerűbbé váló az informálódás, a kapcsolattartás, a kereskedelem és az állam. Válság van, most van lehetőség arra, hogy levessük a régi visszahúzó terheinket és új Magyarországot építsünk. Ha lehet, a jelenlegi döntéshozási és bürokratikus megoldásoknál sokkal gyorsabban. Tettekben megnyilvánuló megtisztelő válaszát várja Az Informatikai Vállalkozások Szövetsége és az Informatikai Érdekegyeztető Fórum elnöksége Siófok, 2008. november 20. |
Kapcsolódó cikkek
- Hét regionális központja lesz az e-önkormányzati szolgáltatásoknak
- A szomszéd PC-je mindig zöldebb?
- Cél a hatékony és ügyfélbarát közigazgatási szolgáltatás
- Nincs más út, mint a tudás alapú társadalom
- Sikeres e-kormányzat, problémás e-gazdaság, aggasztó jelek az e-demokráciában
- "E-Magyarország, e-kormányzat - 2009" konferencia: értékelés és előretekintés
- A kormány benyújtotta az elektronikus anyakönyv létrehozását célzó törvényjavaslatot
- Másfél milliárd forint régiónként az e-közigazgatás fejlesztésére
- Már csak két hét van a 8. E-Magyarország, e-kormányzat konferenciáig
- E-Magyarország, e-kormányzat a számvetés és a jövőkép megrajzolása jegyében
Infotársadalom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Még mindig rengeteg ügyfél bankol ezzel a világelső, de drága magyar találmánnyal
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2024. februári adatai szerint a számlavezetés során a bankok felé kifizetett díjak 15 százalékát teszik ki az SMS szolgáltatások. Bár a jegybank nyolcezer forint közelébe becsülte az SMS-ekre fordított éves átlagos ügyfélköltséget, a BiztosDöntés.hu szerint ez a költség még ennél nagyobb is lehet. Pedig ma már a legtöbb banknál létezik erre egy ingyenes alternatíva, melyre könnyen át lehet állni.
Újabb régiós szolgáltató központot hoz Budapestre a Schneider Electric
Budapesten hozza létre új, Europe Services Hub elnevezésű szolgáltató központját a Schneider Electric, az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat. A tervek szerint 2025-re 100 fősre bővülő csapat az európai országokban dolgozó helyi stábokkal együttműködve az egész kontinenst lefedi majd a magyar fővárosból.
Ezért egyre erősebb a felújított mobilok piaca
Erősödő újkészülék-eladások, a termékek hosszabbodó szoftveres támogatása és életciklusa, valamint a bevizsgált készülékek iránti növekvő bizalom is segíti Magyarországon a felújított okostelefonok piacának bővülését. A Rejoy.hu a távközlési világnap alkalmából gyűjtötte össze az aktuális trendjeit.
Compliance-szakemberi szerepben teszteli az AI-t a KPMG
A Joint Venture Szövetség (JVSZ) által rendezett Innovációra Magyar! konferencián számolt be a KPMG Magyarország munkatársa arról a kísérletükről, melynek keretében gépi tanulási modell fejlesztésével támogatták a vállalati anyagok feldolgozásának folyamatát. A vonatkozó szabályzatoknak való megfelelőség ellenőrzésére bevetett mesterséges intelligencia egyelőre nem helyettesíti a szakértői munkát, azonban jelentősen gyorsítja a folyamatot, 80% feletti hatékonyságú dokumentációs alapot hozva létre. Így a fennmaradó időben az emberi beavatkozás a nagy figyelmet igénylő, alaposabb elemzést tudja elvégezni.
A műholdas távközlés szerepe óriási mértékben nőtt
A legújabb űrtávközlési technológiák, a műholdas szolgáltatások és az űrkutatás álltak az idei Távközlés Világnapjához kapcsolódó konferencia fókuszában. A győri Széchenyi István Egyetem (SZE) eseményén kiosztották a Dr. Magyari Endre-díjakat is, amit idén Dr. Gschwindt András és Petres István hírközlési szakemberek vehettek át. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az esemény kiemelt támogatója.