Internetes adatbázis Pozsony történelmi utcaneveiről
Interaktív térképpel összekapcsolt online adatbázist helyezett üzembe Pozsony egykori és jelenlegi utcaneveinek magyar, német és szlovák megfelelőiről egy szlovákiai magyar civil szervezet.
A www.ortvay.eu címen elérhető háromnyelvű helynévtár alapját Pozsony neves történetírójának Ortvay Tivadarnak Pozsony város utcái és terei (A város története utca- és térnevekben) címmel 1905-ben megjelent kötete képezi.
"Az adatbázisban megtalálható interaktív térkép segítségével könnyedén ki lehet keresni, hogy a múlt század elején milyen magyar, illetve német neve volt egy-egy pozsonyi utcának illetve, hogy az akkori utcát, hogy nevezik ma" - mondta a kezdeményezés kapcsán az egyik ötletgazda, ifjabb Papp Sándor, a portált üzemeltető Pozsonyi Kifli egyesület tagja, megjegyezve: a weboldalon további kiegészítő információk is találhatók az egyes helyszínekről.
A Pozsony történelmi és kulturális értékeinek népszerűsítését felvállaló civil szervezet célja, hogy az egykori háromnyelvű Pozsonyról minél több információt gyűjtsön össze és azokat "fogyasztható" formában tegye hozzáférhetővé. Ezt a célt szolgálja az egyesület pozsonyikifli.sk címen elérhető webfelülete is, amely többek között a régi Pozsonyról készült fényképeket, régi képeslapokat, korabeli újságokat és a témához kapcsolódó írásokat kínál.
A szervezet szerint az Ortvay-adatbázis beüzemelését is az ösztönözte, hogy valós képet adjanak az egykori, többségében még magyar-német Pozsonyról. Ezt véleményük szerint az is indokolttá tette, hogy az elmúlt évtizedek során a cserélődő politikai rendszerek saját szájízük szerint módosították a Pozsony múltját is tükröző utcák és közterek neveit, és a rendszerváltást követően is csak ezek csekély része kapta vissza eredeti nevét.
"Ezeket a neveket ma már csak történészek és néhány idős pozsonyi ismeri. Mi azt szeretnénk, ha a történelem ezen részeit azok is megismernék, akik elől ezeket a dolgokat tudatosan elhallgatták" - jegyezte meg ifjabb Papp Sándor, hozzátéve: terveikben szerepel az örökségvédelmi ihletésű portál továbbfejlesztése.
Kapcsolódó cikkek
- Külügyminisztérium: az interneten is lehet regisztrálni a konzuli védelemért
- Hegymászás remek kilátással: ücsörögve
- Így csábítanak az interneten a szállodák 2012-ben
- Még az idén megújulhat a Budapest portál
- Alkotmány 2.0 - Új szériájú közigazgatás
- Portál készül közigazgatási tudásmegosztási fókusszal
- Harmadik dimenzióban terjeszkedik a virtuális Budapest
- NFÜ: indul az új on-line számlakitöltő program
- Internetes adóadatbázist nyitott az Európai Bizottság
- Nem használhatók az EMMA PIN-kódok januártól
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Rakuten Viber visszatér a Formula E-be
A Rakuten Viber, a privát és biztonságos üzenetküldés és hívások globális vezetője örömmel jelenti be, hogy az ERT Formula E csapattal kötött új partnerség révén visszatér az ABB FIA Formula E World Championshipbe.
Copilot for Microsoft 365 már magyarul is
A Microsoft bejelentése szerint 16 újabb nyelvvel gyarapodott azon nyelvek száma, amelyeket a vállalat generatív mesterséges intelligenciára alapuló alkalmazása, a Copilot for Microsoft 365 támogat mind az üzleti, mind pedig az egyéni felhasználók esetében. A magyar is ezek között van.
Ilyen lesz az első, személyzet nélkül is működő magyar bolt
A tervek szerint már idén nyáron elindulnak az első távfelügyelt boltok Magyarországon. A technológia révén a hagyományos üzletek átalakítást követően személyzet jelenléte nélkül is nyitva tarthatnak, akár 24/7-es üzemmódban.
A régiós pénzügyi vezetők harmada már teszteli a generatív AI megoldásokat
Közép-Európában már minden harmadik szervezetnek közvetlen tapasztalata van a generatív mesterséges intelligenciával, és mindössze a vállalatok négy százaléka várja passzívan, hogy a versenytársak tegyék meg az első lépést. A régióban négyből három pénzügyi vezető (73%) véli úgy, hogy az AI fontos a vállalatuk stratégiája szempontjából. A Deloitte legfrissebb CFO felmérése szerint a megkérdezett pénzügyi vezetők fele költségcsökkentést vár a mesterséges intelligencia bevezetésétől.
360 fokos felmérést készített az IAB az influencerpiacról
Kik, milyen platformokon és hányan követnek ma influencereket? Mennyire tartják őket hitelesnek, és hányan vásárolnak terméket ajánlásaikra? Milyen típusai vannak az influencertartalmat fogyasztóknak? És a piaci szakemberek vajon mennyire látják hatékonynak az influenceres együttműködéseket?